نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، طی روزهای گذشته خواننده جنجالی به نام ساسان حیدری یا همان ساسی مانکن آهنگی مبتذل و هنجارشکنانه منتشر کرد. آهنگی که با مضمونی مبتذل هدفش ترویج بی بندو باری و عبور از خط قرمزهای اخلاقی است. پیش از نیز چندین آهنگ با همین سبک وسیاق از او منتشر شده بود. این خواننده با وجدانی خاموش در صدد جذب مخاطبان خود هست. مخاطبان اصلی آهنگ‌های ساسی کودکان و نوجوانان هستند و او مزخرفاتی را با نام موسیقی و آهنگ به خورد کودکان پاک و معصوم می‌دهد. کودکانی که با روحی لطیف مورد حمله قرار می‌گیرند. در واقع شعرهای مستهجن آهنگ‌های ساسی نظام فکری و ارزش‌های فرهنگی نسل جدید را هدف قرار داده و بی شک نیتی در پشت پرده انتشار چنین آهنگ‌های مبتذلی وجود دارد. گواه این ادعا را می‌توان از یکی از اسپانسرهای اصلی موزیک ویدیوهای وی به نام جانتان مهدیان دانست که یک یهودی ایرانی_ اسرائیلی است.

نکته‌ی نگران کننده‌ای که در رابطه با انتشار چنین آهنگ‌هایی وجود دارد، محتوای سخیف و مبتذل آن است که می‌تواند به شکل یک ضد فرهنگ درآید و موجب از هم پاشیدگی چارچوب‌های اعتقادی گردد. از طرفی ذهن کودکان را با تصاویر و کلمات مبتذل ترانه سمی کند. سمی مهلک که ذره ذره بر شخصیت نسل جدید تأثیر می‌گذارد و او را از اعتقادات دینی و اخلاقی دور می کند،به این دلیل که فرد در دوران کودکی و نوجوانی بیشترین تأثیر پذیری را دارد و همین مسئله بر نگرانی‌ها می‌افزاید.

 از طرفی افرادی مثل ساسی مانکن و دست‌های پشت پرده‌ای که او را حمایت می‌کنند، هدفی جز ضربه زدن به ارزش‌های فکری و اعتقادی نسل جدید ندارند. حقیقت امر این است که امروزه دشمن حتی از طریق چنین آهنگ‌های مبتذلی همچون موشک بر نظام فکری کودکان و نوجوانان ضربه می زند و فضای مجازی میدان جنگ شده است. به هر حال این اولین دفعه نیست که این خواننده جنجالی آهنگ مبتذل منتشر می‌کند و قطعاً آخرین دفعه هم نخواهد بود، اما آنچه که اهمیت دارد اینکه دست اندرکاران فرهنگی کشور نباید نسبت به این هشدار فرهنگی بی تفاوت باشند و بگذارند خواننده هایی مثل ساسی مانکن شخصیت کودکان و نوجوانان ما را هدف بگیرند و آنها را شکار کنند. ناگفته نماند هم اکنون این خواننده در جذب مخاطبان مورد نظرش موفق بوده و آن را در سطح جامعه می‌توان مشاهده کرد. اما با این وجود بایستی دستگاه‌های فرهنگی از خواب غفلت بیدار شده و یک رویکرد اساسی برای مقابله با چنین هنجارشکنی‌هایی داشته باشند و با یک برنامه ریزی مدون نسل جدید را در آغوش خود بگیرند.

نجمه کریمیان