نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، کم کم بوی ماه مهر به مشام می رسد و زمانی به آغاز سال تحصیلی نمانده است.چند سالی است بازار لوازم التحریر و مایحتاج مدرسه بوی گرانی گرفته و کام دانش آموزان و والدین را تلخ کرده است.گرانی و تورم سبب شده قدرت خرید والدین در بازار لوازم التحریر کاهش یابد.از هزینه های ثبت نام گرفته تا قیمت روپوش مدرسه و سرویس مدارس و تهیه کیف و کفش همگی با قیمت های بالایی عرضه می شوند و والدین مجبور هستند هزینه های آن را به هر طریق ممکن فراهم کنند تا دانش آموز از تحصیل بازنماند.

این هزینه ها بخشی از هزینه های مدرسه رفتن است.بعد از آن مهم ترین هزینه مدرسه رفتن تهیه لوازم التحریر است که آنهم دستخوش تغییر قیمت شده و امسال با رنگ و بوی گرانی عجین شده است.جالب اینکه بسیاری از لوازم التحریر موجود در بازار و نمایشگاه های نوشت افراز با تولید داخلی عرضه می شود ولی قیمت های بالایی دارد.از طرفی قیمت ها مغازه به مغازه فرق می کند.در واقع نظارتی در بازار لوازم التحریر وجود ندارد و کسی پاسخگو نیست.این در حالی است که هر ساله با شروع سال تحصیلی خرید نوشت افزار ،کیف ،کفش نیاز به نظارت ویژه دارد.

بازار لوازم التحریر مملو از اجناسی است که چشم هر دانش آموزی را به خود جذب کرده و نمی توان از آنها گذشت.خرید هر خانواده بستگی به وضعیت اقتصادی آن دارد و باید مبلغ زیاد و قابل توجهی را کنار بگذارند.

واقعیت امر این است که خرید مایحتاج مدارس به گونه ای است که نمی توان آن را حذف کرد.فضای تحصیلی آنچنان دستخوش تغییرات شده که اگر در گذشته از برخی از هزینه ها چشم پوشی می شد ولی در حال حاضر این امر امکان پذیر نیست و موجب سرخوردگی دانش آموز می شود.

از طرفی تامین هزینه های مدرسه رفتن برای والدین سخت و دشوار است .حال این سوال مطرح است اگر مسئولان بر جوانی جمعیت تاکید می کنند چرا شرایطی را برای تامین هزینه های تحصیلی دانش آموزان فراهم نمی کنند؟آیا مسئولان بر این امر آگاه نیستند هزینه های مدرسه رفتن نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست و گران شده است.

آنچه که به وضوح دیده می شود شکاف آموزشی در کشور است به این معنی که والدینی که دارا هستند دغدغه ای برای تامین مایحتاج مدرسه ندارند و خانواده هایی که حقوقشان کفاف هزینه های جاری زندگی را نمی دهد مجبورند حداقل ها را برای فرزند خود مهیا کنند.

اما هدف از این نوشتار آن است که با وجود هزینه های بالای مایحتاج مدرسه نظارت چندانی در عرضه وجود ندارد .بنابراین بایستی بیش از گذشته نسبت به نظارت بر بازار لوازم مدرسه توجه شود و همچنین دولت در خرید مایحتاج مدرسه به والدین کمک کند.

نجمه کریمیان