نجمه کریمیان

نمایشگاه فن نما که از دهم تا دوازدهم مهرماه در محل نمایشگاه های بین المللی اصفهان برگزارمی شود میزبان مراکز دانشگاهی و علمی،بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان است تا در این رویداد بتوانند با سوژه‌یابی برای سرمایه‌گذاری، مذاکرات و انعقاد قرارداد با صاحبان صنایع، بازرگانان، محصولات فناورانه خود را برای بخش های مختلف اقتصادی ، اجتماعی، خدماتی، فرهنگی و غیره عرضه کنند.

 در برگزاری این رخداد، سازمان‌هایی از جمله شهرداری اصفهان، استانداری، شهرک علمی و تحقیقاتی دانشگاه صنعتی، دانشگاه اصفهان، اتاق بازرگانی، منطقه ویژه علم و فناوری، صاحبان صنایع، بازرگانان، دستگاه‌های اجرایی و مدیران شهری، شرکت دانش‌بنیان، کارآفرینان، اعضای هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگران مشارکت دارند.

با توجه به برگزاری این رویداد سه روزه در اصفهان رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان استان اصفهان و مدیرعامل شرکت بهیار صنعت درگفتگوبا خبرنگار کیمیای وطن پیرامون برگزاری نمایشگاه فن نما دراصفهان و حضور شرکت های دانش بنیان در این نمایشگاه گفت: درست ۲ سال قبل بود که پیشنهاد برگزاری نمایشگاه فن نما  را به شورای شهر اصفهان دادیم و خوشبختانه با موافقت اعضای پارلمان شهری؛ برگزاری این رویداد در بودجه شهرداری لحاظ شد و امسال نخستین سال برگزاری این رویداد در سطح ملی است که استان اصفهان میزبانی آن را بر عهده دارد.

فرید نجات بخش اضافه کرد: مهمترین هدف در برگزاری این نمایشگاه ایجاد نگاه جدید به اقتصاد دانش بنیان است  که یک بخشی از این پازل را شرکت های دانش بنیان و فناور تشکیل می دهند و بخش دیگری از این رویداد را کارفرمایان بزرگ، تسهیلگران که شامل پارک های علم و فناوری  وسرمایه گذاران( شامل بانک ها و صندوق های پژوهش و فناوری و صندوق های خطر پذیر) هستند را شامل میشود.

رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان استان اصفهان  تاکید کرد :بخش دیگری از این زیست بوم را نمایندگان قانون گذارمانند مجلس، قوه قضائیه ، تشکیل می دهند ؛بنابراین هدف از تشکیل این نمایشگاه قرارگیری تمامی اجزای زیست بوم فناوری اقتصادی در کنار یکدیگر است و تفاوتی که با دیگر نمایشگاه ها دارد این است که تنها عرضه کننده فناوری در این نمایشگاه حضور ندارد بلکه متقاضی فناوری هم در این رویداد حضور دارد .

  ۹ پایون تخصصی در نمایشگاه فن نما

وی ادامه داد: در طول برگزاری نمایشگاه فن نما ۹ پایون برای مخاطبان و شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است که شامل شهر هوشمند، سلامت، محیط زیست،کشاورزی، ساختمان،نوآوری و خلاقیت ، نفت ،گاز و پتروشیمی، فولاد و ماشین سازی، است و در واقع هر دوی اجرای زیست بوم فناوری اقتصادی (شرکت های فناور و کارفرمایان) در این رویداد حضور دارند.

 نجات بخش، افزود: درحاشیه نمایشگاه فن نما رویداد های جنبی برگزارمی شود که در آن تسهیلگران حضور دارند و عملا یک جمع بزرگی از عناصر زیست بوم دانش بنیان است که با یکدیگردر راستای رشد متوازن هم افزایی دارند.

مدیرعامل شرکت بهیار صنعت، در رابطه با نقش شرکت های دانش بنیان درحوزه اقتصاد کشور گفت:از گذشته تاکنون شرکت های دانش بنیان همیشه نقش بسیار مهمی درابعاد اقتصادی داشته اند و نقش خود را به خوبی در این زمینه ایفا کرده اند مانند زمان کرونا که ارتباط گیری با سایر کشور های دنیا بسیار مشکل بود؛ این شرکت های دانش بنیان بودنند که در زمینه های مختلف خدماتی، بهداشتی و تجهیزات فعالیت های چشمگیری داشتند وتوانستند نیاز کشور را برطرف کنند یا درافزایش تحریم ها شرکت های دانش بنیان  به خوبی نقش آفرینی کردنند. بنابراین حضور این شرکت ها در عرصه های مختلف نشان دهنده این موضوع است که این قابلیت وجود داشته است که شرکت های دانش بنیان   و مدیریت شهری هم بتوانند خوبی ارزنده ای را به یکدیگر ارائه کنند .

 باید نقاط ضعف فناوری های اقتصادی در کشور برطرف شود

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از نمایشگاه ها همیشه متقاضی فناوری وجود داشته است و عرضه کننده فناوری نیز حضور داشته است ولی به دلایلی مانند نبود بودجه و مسائلی مانند مجوز ها قرار دادها امکان اجرایی شدن پیدا نمی کرده است افزود: در حقیقت هدف از جمع شدن تمامی عناصر زیست بوم  در نمایشگاه فن نما این است تا ازتوانایی شرکت های دانش بنیان و درخواست های متقاضیان از فناور ی های توسعه یافته استفاده بیشتری در کشور شود.

نجات بخش، در تکمیل صحبت های خود گفت: باید نقاط ضعف فناوری های اقتصادی در کشور برطرف شود و در حقیقت امکان هم افزایی و استفاده از خدمات این شرکت ها برای کشور فراهم شود .

وی با اشاره به اینکه برگزاری فن نما در اصفهان اولین رویداد مهم فناوری در کشور است که با حضور همه ابعاد فناوری برگزار میشود افزود: حدود ۱۰ درصد شرکت های دانش بنیان شرکت کننده در نمایشگاه فن نما در راستای فعالیت های تخصص مدیریت شهری فعالیت می کنند و شهرداری می تواند از حضور این شرکت ها به خوبی بهره مند شود.

 حوزه های همکاری میان شرکت های دانش بنیان و مدیریت شهری  بسیار وسیع است

رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان استان اصفهان  تاکید کرد: شرکت های زیادی هستند که یا به صورت مستقیم درپایون شهر هوشمند در نمایشگاه فن نما حضور دارند ویا اگر در دیگر پاویون ها حضور دارند فعالیت های آنان قابل تعمیم به مدیریت شهری است.

وی درابطه با اینکه مدیریت شهری چگونه می تواند از خدمات شرکت های دانش بنیان بهره مند شود پاسخ داد: در یکی از پایون هایی این نمایشگاه مسئله شهر هوشمند مطرح است که در این بخش شرکت هایی که به صورت نرم افزای و سخت افزاری فعالیت می کنند حضور دارند و می توانند به حوزه های مختلف شهرداری از جمله حوزه نظارت تصویری، پایش آلودگی هوا، کنترل ترافیک،تولید پسماند به مواد آلی،کنترل آلودگی در کارخانه هایی چون آسفالت خدمات ارائه کنند.

نجات بخش افزود: حوزه های همکاری میان شرکت های دانش بنیان و مدیریت شهری  بسیار وسیع است که ان شالله با حضور همه عناصر زیست بوم فناوری در نمایشگاه فن نما شاهد اجرای همه این موارد در مدیریت شهری باشیم .

زهرا نصیری