نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، لجبازی در کودکان یک رفتار پیچیده‌ای است که والدین با آن روبرو هستند. در وجود همه کودکان لجبازی وجود دارد و باید آن را پذیرفت ولی نحوه برخورد صحیح با آن سهم بسزایی در شخصیت کودک در نوجوانی و بزرگسالی دارد. در وهله اول والدین باید بپذیرند لجبازی بخشی از رفتار همه کودکان است که از ۲ سالگی بروز می‌کند ولی شدت و میزان آن در کودکان متفاوت است. برای همین وقتی میزان لجبازی فراتر می‌رود کار مقداری برای والدین سخت‌تر می‌شود، ولی با انجام تکنیک‌هایی می‌توان با لجبازترین کودک برخورد صحیح داشت.

از جمله عواملی که سبب لجبازی کودکان می‌شود عدم دید منطقی نسبت به موضوعات مختلف است، چرا که کودک درک مناسبی نسبت به مسائل پیرامون خود ندارد و زاویه دیدش با ما فرق می‌کند. از طرفی قسمت جلویی مغز کودک به اندازه کافی رشد نکرده و باعث لجبازی کودک می‌شود.

عدم اعتماد به نفس و احساس کمبود توجه از سوی والدین از علل لجبازی در کودک است. از طرفی حسادت نسبت به بچه‌های دیگر سبب لجبازی در کودک می شود. از نظر جنسیتی نیز کودکان پسر بیش از دختر بچه‌ها لجباز هستند.

همانطور که گفته شد نحوه برخورد صحیح با کودک لجباز بسیار مهم است. والدین بایستی در برابر لجبازی کودک مقاومت نشان داده و سریع خواسته‌های او را مهیا نکنند. در حقیقت کودک باید بداند لجبازی برای او فایده‌ای ندارد و باید تسلیم شود. کودکان از رفتار والدین الگو می‌گیرند به طوریکه اگر والدین از خود لجبازی نشان دهند، کودک نیز با الگوگیری از این رفتار دست از لجبازی برنمی دارد و آن را تکرار می‌کند.

همچنین در بسیاری موارد لجبازی کودک ناشی از آن است که والدین حس استقلال طلبی او را نشانه گرفته و منجر به لجبازی کودک می‌شوند. حس استقلال مهم‌ترین وجه در وجود کودک است و باید به آن توجه داشت. یکی از تکنیک‌های مهمی که در ارتباط با نحوه برخورد با کودک لجباز وجود دارد اینکه حق انتخاب بین دو یا سه گزینه را به کودک بدهیم تا اینکه قدری از لجبازی کودک کاسته شود.

از طرفی والدین نباید از توهین و تنبیه بدنی در مقابله با لجبازی کودک استفاده کنند، زیرا این اقدام شرایط را سخت‌تر خواهد کرد. از این رو با همدلی او را درک کنند.

صبوری مهم‌ترین راهکار برای مقابله با لجبازی کودک است. پرهیز از امر و نهی کردن می‌تواند میزان لجبازی را کاهش دهد.نحوه رفتار و برخورد با کودک نقش مهمی در مدیریت آن دارد. والدین بایستی وقت کافی برای کودک بگذارند تا ذره‌ای احساس کمبود محبت و توجه نداشته باشند. بازی والدین با کودک نیز می‌تواند او را از لجبازی دور کند. اصلاح تغذیه نیز در مدیریت لجبازی نقش مهمی دارد و نباید آن را نادیده گرفت.

نجمه کریمیان