نجمه کریمیان

از نظر برخی از مردم معنای تاب آوری، تحمل کردن شرایطی همچون فقر، آزار و اذیت و محرومیت است. اما در واقع تاب آوری مهارتی است که به افراد کمک می‌کند تا با بحران‌های زندگی مقابله درستی داشته باشند. بسیاری از مردم در جامعه امروزی بنابر شرایط بوجود آمده با چالش‌های مختلفی روبرو هستند که اگر به درستی با آنها برخورد نشود تبعات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. بنابراین یادگیری مهارت تاب آوری در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است که لازم است همه افراد آن را بیاموزند.

عدم تاب آوری در بین اعضای خانواده ، زوجین و همچنین در جامعه منجر به آسیب‌های گوناگونی می‌شود و از همه مهم‌تر خشونت را ترویج می‌دهد. زمانی که خشونت در بین افراد جامعه رواج پیدا کند آن جامعه به سوی تنزل پیش خواهد رفت و از نظر فرهنگی و اجتماعی سقوط می‌کند. از سویی بسیاری از روابط انسانی نیز از بین خواهد رفت.

اگر بنا بر این باشد که افراد در مواجهه با هر بحران و یا چالشی رفتار غیر منطقی داشته باشند و به جای مواجهه درست با آن به صورت نادرست برخورد کنند دیگر روابط بین افراد پایدار نخواهد ماند. مسلماً افراد جامعه با انعطاف پذیری و سازگاری در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، خواه این رابطه در بین زوجین و اعضای خانواده باشد و خواه در بین افراد جامعه اعم از همکاران، آشنایان و غریبه‌ها.

به طور کل مهارت تاب آوری باعث می‌شود فرد به سلامت از مسیر دشوار عبور کند و خود را با سازگاری و انعطاف پذیری در برابر بحران‌ها مصون بدارد. برای همه ما پیش آمده که در شرایط سختی همچون بیماری سخت، از دست دادن عزیز، اخراج از محل کار، شکست در زندگی مشترک و …قرار بگیریم ولی مهارت مواجهه درست با آن را ندانیم.

از این رو مهارت تاب آوری مستلزم یادگیری است و باید آن را با آموزش فراگرفت. از این رو بایستی ابتدا در کانون خانواده و سپس در نظام آموزشی این مهارت را به کودکان آموخت تا به هنگام رویارویی با بحران‌های مختلف درجا نزنند و دست وپای خود را گم نکنند.

لازم است با آموختن این مهارت امید را در خود زنده کنیم تا از صدمات روحی و جسمی پیشگیری شود. مهارت تاب آوری کمک می‌کند تا به استرس و خشم ناشی از مواجهه با بحران‌ها غلبه کنیم و از سویی منجر به افزایش مدیریت هیجان های منفی می‌شود برای تقویت مهارت تاب آوری بایستی از قدرت ایمان کمک بگیریم. ایمان به خداوند می‌تواند ناامیدی را از شما دور کند.افزایش عزت نفس یکی از راه‌های افزایش تاب آوری است.به هنگام رویارویی با بحران‌ها در ابتدا آن را بپذیرید و بعد به دنبال راه حل برای حل آن باشید.. از بحران‌ها به سلامت عبور کند.به خاطر داشته باشیم تاب آوری تحمل شرایط سخت ودشوار نیست بلکه بایستی نگاهمان را به مسائل تغییر دهیم و از توانایی های خود در جهت حل مشکل کمک بگیریم.

نجمه کریمیان