نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فروش بلیت‌های اربعین چند روزی است آغاز شده و مردم می‌توانند با مراجعه به سایت‌های فروش بلیت را خریداری کنند. اما امسال نیز همانند سال‌های گذشته خرید بلیت‌های اربعین با چالش‌های متعددی روبروست و در بخش اتوبوس، ریلی و هوایی با کمبود بلیت مواجه هستیم و مشکلات تهیه بلیت تکرار می شود.

این امر موجب نارضایتی دلدادگان حسینی شده که با هزاران امید و آرزو آماده سفر به کربلا هستند، ولی با وجود مشکلات خطوط حمل و نقل و افزایش قیمت بلیت مسیر برای رفتن کمی دشوار شده است و سایت‌های فروش در کسری از ثانیه تکمیل می‌شود.گویی بنانیست مشکلات موجود در تهیه بلیت‌های اربعین رفع شود و سود عده‌ای در وجود این مشکلات است.

مردم در ارتباط با تهیه بلیت‌های هوایی با چالش گرانفروشی روبرو هستند به طوریکه نرخ‌های مصوب رعایت نمی‌شود و برخی از شرکت‌های هوایی با گرانفروشی مردم را زیر فشار هزینه‌های تهیه بلیت قرار می‌دهند. البته به گفته مسئولان، دستگاه‌های دولتی بر فعالیت شرکت‌های هوایی نظارت دارند و اجازه نمی‌دهند گرانفروشی صورت بگیرد. وزیر راه و شهرسازی نیز در این رابطه گفته با گران فروشان اربعین بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد می‌شود ولی تا برخوردها به صورت کامل انجام شود ایام اربعین به اتمام رسیده است. در این بین این حقوق مردم است که با سوداگری عده‌ای ضایع می‌شود.

گران فروشی بلیت‌های اربعین فقط مختص بلیت‌های هوایی نیست، بلکه بلیت‌های اتوبوس را نیز شامل می‌شود. علت مهمی که در ارتباط با گرانفروشی و نبود بلیت‌های اتوبوس وجود دارد کمبود اتوبوس در ایام اربعین است. این مشکل هر ساله چه در بازه زمانی اربعین و چه در ایام عید در حال تکرار است و تمهیداتی برای رفع این مشکل اساسی که دامن گیر ناوگان حمل و نقل عمومی است اندیشیده نمی‌شود.

بنابر گفته مسئولان ذی ربط علاوه بر اتوبوس‌های موجود حدود ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای سفرهای اربعین نیاز است. البته چندی پیش اعلام شد قرار است این میزان اتوبوس وارد کشور می شود ولی بعید به نظر می‌آید در این بازه زمانی مشکلات این حوزه رفع شود.

متاسفانه هر ساله در ایام اربعین سوداگران دست به کار شده و از این فرصت برای پر کردن جیب خود استفاده می‌کنند. از سوی مسئولان پیش از این ایام وعده داده بودند که ناوگان حمل و نقل عمومی توسعه می‌یابد ولی با نگاهی به سایت‌های فروش بلیت اربعین درمیابیم مشکلات همچنان پابرجاست و با توجه به افزایش تعداد زائران در این ایام هیچ تناسبی بین عرضه و تقاضا نیست و تمهیداتی در این زمینه اندیشیده نشده است. حال با توجه به اهمیت این موضوع لازم است مسئولان با برنامه ریزی بهتری شرایط را برای سفر زائران فراهم کنند و با نظارت دقیق بر نرخ‌های مصوب و فعالیت شرکت های حمل و نقل هوایی، زمینی و ریلی از بروز تخلفات جلوگیری و رضایت زائران را فراهم کنند.

نجمه کریمیان