نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یک ماه از فصل گرم تابستان می گذرد و افزایش دمای هوا در بسیاری از شهرهای کشور منجر به افزایش مصرف انرژی شده است.اکنون در حالی وارد دومین ماه از فصل داغ تابستان می شویم که کارشناسان هواشناسی اعلام کرده اند تا دو هفته آینده هوا گرمتر می شود.چند سالی است دمای هوا در این فصل نه تنها در مناطق جنوبی و کویری کشور بلکه در اکثر نقاط بیش از حد گرم شده و دلیل آن تغییرات اقلیمی است که آب و هوا را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

گرمای هوا دوباره بحث صرفه جویی در مصرف آب را داغ کرده و این روزها به دلیل افزایش دمای هوا از اهمیت بسیاری برخوردار است.زنگ بحران آب در کشور مدت هاست به صدا درآمده و بسیاری از مناطق کشور با تنش آبی مواجه هستند و به برخی روستاها از طریق تانک آبرسانی می شود.این درحالی است که اکثر مردم بدون توجه به این بحران نه تنها در مصرف آب صرفه جویی نمی کنند بلکه این رویه را به فرزندان منتقل می کنند.

همزمان با گرم شدن هوا مصرف آب در شهرهای مختلف افزایش پیدا می کند.این افرایش مصرف منجر به کاهش حجم مخازن ذخیره شده و همین مسئله برخی مناطق را با افت فشار آب مواجه می کند و مشکلاتی را برای مردم بوجود می آورد.

ضروری است مردم در این وضعیت از مصارف غیر ضروری جلوگیری کنند تا با قطعی آب مواجه نشوند. نکته مهمی که در ارتباط با صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد موضوع فرهنگ سازی در این زمینه است.موضوعی که نه تنها از سوی مسئولان بلکه از طرف مردم مورد بی مهری قرار گرفته و توجهی داده نمی شود.

متاسفانه از گذشته تا کنون در زمینه صرفه جویی در مصرف آب هیچ گونه فرهنگ سازی صورت نگرفته و ما ایرانیان در هدر رفت آب رتبه بالایی داریم

لازم است در این مقطع کنونی که کشور با بحران آب دست و پنجه نرم می کند و برخی از مردم در استفاده از آب با مشکل روبرو هستند درباره مصرف بهینه آب فرهنگ سازی صورت گیرد.مردم باید در این روزهای گرم مصرف غیر ضروری آب را کاهش دهند.از جمله مواردی که منجر به کاهش مصرف آب می شود کاهش مدت زمان استحمام،عدم آبیاری باغچه با آب آشامیدنی،نصب سایبان برای کولرهای آبی،عدم شستشوی حیاط و اتومبیل با آب آشامیدنی و …است.

در زمینه فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب می توان از همان دوران کودکی به بچه ها آموزش داد.والدین و مدارس نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند.فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و فضای مجازی نیز بسیار موثر است.

استفاده از ظرفیت مراسم هایی همچون نماز جمعه و بیلبوردهای شهری ،افراد مشهور و ….نیز در فرهنگ سازی مصرف آب در تمام ابعاد اثر دارد.

امید است، همکاری مردم و دولت می توانیم از این روزهای گرم و داغ تابستان که زمان اوج مصرف آب است عبور کنیم ولی فرهنگ سازی را نباید فراموش کنیم و برای یکبار هم که شده بایستی سبک مصرف آب در جامعه تغییر کند.هر کدام از افراد جامعه در برابر این نعمت الهی مسئول هستند و باید از آن به صورت بهینه مصرف کرد.

نجمه کریمیان