نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، استفاده از موتور یکی از راحت‌ترین وسایل حمل و نقل در کلانشهر ها محسوب می‌شود. امروزه در شهرهای بزرگ به دلیل افزایش بار ترافیکی استفاده از موتور بیش از گذشته مورد استقبال مردم قرار گرفته است. البته موتور نیز همانند هر کالای دیگر در کشور گران شده و بسیاری از مردم توان خرید آن را ندارندّ، اما با این حال تعداد موتورسیکلت‌های مورد استفاده روز به روز در حال افزایش است.

از طرفی تبلیغات فروش موتور نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته و از طریق شرایط اقساطی نیز به فروش می‌رسد. بر این اساس افرادی که توانایی خرید نقدی را ندارند می توانند به صورت اقساطی خریداری کنند. تخلف موتورسواران به اندازه‌ای زیاد است که پلیس در برخورد با همه آنها عاجز است.

به غیر از استفاده راحت موتور در معابر ترافیکی، مصرف پایین سوخت و شور و شوق جوانی نیز مردم را به سمت خرید موتور سوق می‌دهد. اگر چه موتورسواری با مزایایی همراه است ولی نمی‌توان خطرات آن را نادیده گرفت ،به خصوص زمانی که فردی فرهنگ موتورسواری را نداشته باشد و با رفتارهای مخاطره آمیز آرامش خود و دیگران را سلب کند و موجب آسیب به دیگران شود. افزایش آمار تصادفات جرحی و فوتی نمونه عدم فرهنگ مناسب در زمینه موتورسواری است که سالانه خانواده‌های بسیاری را داغدار می‌کند.

از جمله تخلفات ایجاد شده از سوی موتورسواران تردد در پیاده روها، انجام حرکات نمایشی، نادیده گرفتن چراغ راهنمایی و رانندگی است. متاسفانه آنچنان که باید به مقوله فرهنگ موتور سواری در جامعه توجه چندانی نشده و بسیاری از موتورسواران قوانین را رعایت نمی‌کنند و بدون توجه به تبعات آن حقوق دیگران را ضایع می‌کنند.

از طرفی قوانین بازدارنده در جهت کاهش تخلفات موتورسواری وجود ندارد و راه را برای دور زدن قانون هموار کرده است. بنابراین مسیر طولانی برای ترویج فرهنگ موتور سواری وجود دارد و همانطور که در دهه‌های گذشته فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی در بین مردم نهادینه شد، بی شک با همکاری مردم و دستگاه‌های مدیریت شهری، پلیس راهنمایی و رانندگی و … فرهنگ موتورسواری نیز احیا خواهد شد.

آنچه که اهمیت دارد اینکه باید در این زمینه آگاهی بخشی صورت بگیرد. از سویی پلیس راهور بایستی با جدیت به این مسئله ورود کند و با ایجاد قوانین سخت گیرانه فرهنگ موتورسواری را احیا کند.

حال با توجه به افزایش استفاده از موتورسیکلت باید فرهنگسازی صورت گیرد. پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری‌ها مهم‌ترین نقش در ترویج فرهنگ موتورسواری دارند. البته چند روزی است پویش ارتقای فرهنگ موتورسواری در اصفهان آغاز شده و به نظر می‌آید گام موثری در این زمینه انجام شود. از این رو امید است از طریق ترویج فرهنگ موتورسواری شاهد کاهش آمار تصادفات جرحی و فوتی و همچنین کاهش تخلفات باشیم.

نجمه کریمیان