نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فصل دوم برنامه رئالیتی شو «جوکر بانوان» مدتی است از شبکه خانگی پخش می‌شود. در این فصل احسان علیخانی تهیه کننده این برنامه از چندین بازیگر زن برای حضور در «جوکر بانوان»دعوت کرده است. حضور بانوان و انجام رفتارها و خنده‌های مبتذل در آن باعث شده «جوکر بانوان»با انتقادات بسیاری همراه شود و منتقدین معتقدند این برنامه سبب قبح شکنی و عادی سازی رفتارهای زننده و دور از شان یک بانوی ایرانی شده و شان و وقار بانوان را زیر سؤال می‌برد و از خطوط قرمز عبور کرده است.

از آقای احسان علیخانی انتظار نمی‌رفت که با ساخت چنین برنامه‌ای در ایجاد قبح شکنی در جامعه نقش داشته باشد و ارزش‌های فرهنگی و اسلامی جامعه ایرانی را خدشه دار کند. این نخستین بار است که در یک برنامه طنز کاملاً زنانه شاهد ساختارشکنی هستیم و با رقص و شوخی‌های دم دستی و اختلاط با مردان و خنده های آنچنانی سعی دارد رویکرد جدید و البته نادرست در حوزه طنز بانوان داشته باشد و تابوشکنی کند.از طرفی بازیگران حاضر در این برنامه با شکلک و دلقک بازی یکدیگر را می‌خندانند و باهم رقابت می‌کنند.

متاسفانه عادی سازی رفتارهای زننده روشی است که امروزه در جامعه در حال انجام است و بی شک برنامه «جوکر بانوان»یکی از این روش‌هاست. آنچه که درباره ساختارشکنی مطرح است اینکه پله پله شروع شده و کم کم عادی می‌شود. خطر شدید عادی سازی با ساخت چنین برنامه‌هایی به شدت احساس می‌شود و متولیان فرهنگی کشور در سکوت مطلق به سر می‌برند و با بی تفاوتی به گسترش عادی سازی در جامعه دامن می‌زنند.

این در حالی است که اگر ساخت چنین برنامه‌هایی متوقف می‌شد اکنون شاهد قبح شکنی در یک برنامه طنز بانوان نبودیم. چرا باید لودگی و قبح شکنی با طنز اشتباه گرفته شود. قطعاً می‌توان بدون لودگی طنز فاخر ساخت و لحظات شادی را برای مخاطب فراهم کرد.

نکته تأسف انگیز ساخت چنین برنامه‌هایی آن است که شبکه خانگی به حال خود رها شده و گویی بدون نظارت در حال فعالیت است و هر روز یک فرهنگ نادرست و مبتذل را به خورد مخاطب می‌دهد و به جامعه و خانواده ضربه می زند؟ آیا ساخت جوکر بانوان مصداق بی حیایی و ساختارشکنی نیست؟

از پوشش‌های خاص همراه با آرایش‌های تند، قهقهه‌های بلند،حرکات موزون، لاک‌های جیغ…بازیگران جوکرنمی توان چشم پوشی کرد. قطعاً رفتارهای زننده ای که از سوی بازیگران مطرح انجام می شود در جامعه عادی و مرسوم می‌شود. از سویی عادی سازی روابط ساختارشکنانه در آثار سینمایی نیز در جامعه اثر دارد.

در هر صورت جوکر بانوان بدون هیچ نظارتی در حال پخش است و علناً شان و جایگاه زن ایرانی را متزلزل کرده است و در واقع به گونه ای بی حیایی و بی حجابی را ترویج می دهد.

نجمه کریمیان