نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، با آغاز فصل سرما خبرهایی از فوت ناشی از گازگرفتگی به گوش می‌رسد که دل هر انسانی را به درد می‌آورد. گاز مونوکسید کربن به عنوان قاتل نامرئی آهسته آهسته و بی رحمانه در جان هر انسانی که در خواب خوش است رخنه می‌کند و تا ابد او را به خواب می‌سپارد.

با وجود اینکه هر ساله درباره خطر مسمومیت با گاز دی اکسید کربن اطلاع رسانی می‌شود اما کماکان شاهد بی توجهی مردم  نسبت به ایمنی وسایل گازسوز در منازل هستیم و با پشت گوش انداختن فاجعه دردناکی رقم می‌خورد.

گاز مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بو است که در اثر سوختن ناقص نفت و گاز به وجود می‌آید. زمانی که یک وسیله گرمایشی مانند بخاری نقص فنی و یا فاقد دودکش است این گاز در محیط ایجاد شده و جان افراد را نشانه می‌گیرد.

معمولاً افراد در معرض خطر گازگرفتی از دهک‌های پایین جامعه هستند که به خاطر شرایط اقتصادی و اجتماعی پایین توجهی به رعایت نکات ایمنی ندارند.

حال این گاز بی رنگ و بو چگونه می‌تواند باعث مرگ یک شخص شود؟

گاز مونوکسید کربن تمایل زیادی دارد تا با هموگلوبین خون ترکیب شود. از این رو وقتی مشکلی در وسیله گرمایشی به وجود می‌آید گاز به طور ناقص می‌سوزد و درصد این گاز در محیط افزایش یافته و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله قلب و مغز مختل شده و در نتیجه افراد بدون اینکه متوجه شوند دچار مسمومیت شده و در حالت پیشرفته جان خود را از دست می‌دهند.

اگر فردی هم بیدار باشد دچار سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ و در نهایت تشنج می‌شود.در مواردی نیز اگر فرد جان سالم به در ببرد ممکن است عوارض آن در بدنش باقی بماند.

در ارتباط با مواجه با افرادی که با این گاز سمی مسموم شدند ابتدا باید شخص را از محل خارج کرده و در و پنجره‌ها را باز کرد.

به طور کلی رمز نجات در برابرگازگرفتگی دودکش و تهویه هوا است.با توجه به اهمیت این موضوع بایستی مردم در استفاده از وسایل گرمایشی دقت لازم را داشته باشند.

هرگز در فضای بسته و بدون تهویه از بخاری‌های فرسوده و بدون دودکش استفاده نکنند. علت عمده گازگرفتگی‌ها نقص در دودکش بخاری است بنابراین در هنگام استفاده از بخاری از سالم بودن آن اطمینان پیدا کنند. در ضمن نکته قابل اهمیت این است که سرد بودن دودکش نشانه انتشار گاز مونوکسید کربن است.

نکته پایانی اینکه در ارتباط با استفاده از وسایل گرمایشی باید فرهنگ سازی صورت بگیرد. رسانه در این زمینه نقش پر رنگی دارد و با ظرفیت‌های موجود می‌تواند در آموزش به مردم نقش بسزایی ایفا کند.

نجمه کریمیان