نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، درآخرین روز از مرداد ماه سال ۱۳۴۸ مسجد الاقصی به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی به آتش کشیده شد. این تجاوز آشکار به مکان مقدس مسلمانان سبب شد این روز به نام روز جهانی مساجد نامگذاری شود. به همین مناسبت در این نوشتار قصد داریم به ظرفیت مساجد در فرهنگ سازی بپردازیم. مساجد به عنوان مهم‌ترین پایگاه دینی از گذشته تا کنون نقش مهمی در فرهنگ سازی دارد. این مکان مقدس یکی از محوری‌ترین کانون‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است که از جایگاه بالایی برخوردار است.

مساجد به دلیل کارکردهایی همچون تربیت و اصلاح جامعه پایگاه مهمی برای فرهنگ سازی در سطح جامعه محسوب می‌شود و در پرتوی آن ارزش‌های مختلفی ترویج داده می‌شود.ظرفیت و قابلیت‌های ارزشمند مساجد به نحوی است که می‌توان برای ترویج صلح و سازش در جامعه، ازدواج، فرزندآوری، ایثار، قرض الحسنه، اقتصاد اسلامی و …استفاده نمود.در واقع مساجد رسانه‌ای است که بسیاری از مسائل از کانال آن در جامعه به یک فرهنگ تبدیل می‌شود.

تریبون عظیم مسجد با سخنرانی روحانیون و مبلغان دینی و همچنین بهره مندی از متخصصان مختلف می‌تواند با کمترین هزینه به مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی بپردازد و آموزه‌های مختلفی را به مردم بیاموزد. مجالس مذهبی یکی از فرصت‌های بی نظیری است که می‌توان از آن برای فرهنگ سازی بهره برد. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز در این امر مهم دخیل هستند و افراد بسیاری را با خود همراه می‌کنند.

با وجود ظرفیت عظیم مساجد در امر فرهنگ سازی متاسفانه بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین پایگاه فرهنگی کشور مدت‌هاست مورد غفلت و بی توجهی متولیان امر قرار گرفته و از کارکردهای اساسی خود فاصله گرفته است به نحوی که در حال حاضر نیمی از مساجد کشور فعال هستند. عوامل مختلفی در بوجود آمدن شرایط کنونی مساجد نقش دارند که مهم‌ترین آنها عدم ساماندهی نیروی انسانی مساجد، گسترش فضای مجازی، نقشه دشمن و …هستند. با این وجود اگر بیش از گذشته به کارکردهای مختلف مساجد توجه شود و غفلت زدایی صورت گیرد می‌توان امید داشت از ظرفیت مساجد در فرهنگ سازی استفاده نمود.

حال برای اینکه از ظرفیت مساجد بهره مند شویم بایستی مسئولان توجه ویژه‌ای به این پایگاه دینی داشته باشند و با تأمین هزینه‌های موجود و ترغیب جوانان مسیر را برای فرهنگ سازی هموار کنند تا بسیاری از مشکلات اجتماعی و معضلات جامعه برطرف شود. برای تحقق این امر همه با همبستگی و اتحاد دوباره مساجد را احیا کنند.

در نظر گرفتن سهم مسجد از بودجه و همبستگی هیات امنای مساجد مهم‌ترین راه برای احیای مساجد است تا اینکه نقش مساجد در فرهنگ سازی پر رنگ شود. وعاظ مطرح و کارشناسان مشهور نیز در زمینه‌های روانشناسی، اعتقادی و اجتماعی سهم بسزایی در ترویج فرهنگ سازی از طریق مساجد را دارند.

نجمه کریمیان