نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، چند روزی است بازار طلا در مسیر صعودی قرار گرفته و تخت گاز در حال حرکت است. تشدید تنش‌های شدید در دریای سرخ و تحولات سیاسی موجب شده این فلز گرانبها با موج افزایشی همراه شود.به طوریکه  قیمت جهانی طلا در بازه زمانی یک ماهه بیش از یک درصد افزایش را تجربه کرده  است و به نظر می‌رسد دامنه تنش‌ها گسترده‌تر شده و تأثیر منفی بر بازارهای جهانی از جمله بازار طلا داشته باشد، در نتیجه وضعیت صعودی طلا در بازار جهانی حفظ خواهد شد.

اما درباره وضعیت طلا در بازار داخلی نیز با رشد قیمت‌ها مواجهیم و حباب سکه هر روز بزرگ‌تر می‌شود. از طرفی در این چند روز اخیر همزمان با رشد قیمت طلا در بازار شاهد هجوم خریداران به بازار هستیم و همین افزایش تقاضا سبب گرانی طلا شده است. بدین ترتیب هر زمانی که بازار طلا با جهش قیمت مواجه می‌شود خریداران برای حفظ ارزش سرمایه خود به سمت این بازار می‌روند تا مبادا اندوخته‌شان از دست برود. از طرفی افزایش قیمت دلار نیز در این بازار تأثیر داشته است. به طوریکه طی سه هفته نخست دی ماه دلار از حدود ۴۹۸۰۰ تومان به ۵۳۰۰۰ تومان افزایش یافته است. اما نکته حائز اهمیت اینکه همزمان با رشد دلار و طلا در بازار کالاهای دیگر نیز بوی گرانی به خود گرفته و بهانه‌ای می‌شود برای افزایش قیمت آنها.

از سویی با توجه به حال و روز بازار دلار و طلا دلالان و رسانه‌هایشان نیز به خط شدند و از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و با قیمت سازی های مختلف و تحریک اذهان برای عقب نماندن از خرید در بازار طلا در رشد قیمت‌ها موثراند. این‌ها همگی نشان از آن دارند عده‌ای در تلاش برای بالابردن نرخ‌ها به هر بهانه‌ای هستند.

آنچه که حائز اهمیت است اینکه افزایش قیمت در بازار دلار و طلا توجیه اقتصادی ندارد و حاکی از تحولات سیاسی است. از این رو با هر اتفاق مثبت و منفی این بازار بهم می‌ریزد. بنابراین با فروکش کردن التهابات بازار به حالت قبل بازگردد. از طرفی ممکن است بازار ساز جلوی افزایش قیمت ارز و متقابلاً قیمت طلا را بگیرد.البته خبری روز گذشته از زبان رئیس بانک مرکزی منتشر شده مبنی بر اینکه سکه‌های جدید و بدون تاریخ بانک مرکزی بناست وارد بازار شود البته این بانک در نظر دارد در کنار توزیع سکه‌های جدید، سکه‌های ضرب شده قبلی را هم وارد کند. البته بعد از این خبر قیمت سکه کمی کاهش یافت و احتمال می رود قیمت ها کاهش بیشتری داشته باشد. همچنین از روز چهارشنبه هم بناست معاملات شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز شود.

نجمه کریمیان