نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سینمای کمدی در ایران پس از دهه ها موفقیت و ساخت آثار فاخر که از مرزهای ادب عبور نمی کرد به نقطه افول رسیده و دیگر خبری از فیلم های به یادماندنی در این حوزه نیست.شمار فیلم های به ظاهر طنز که درصدد جذب مخاطب با هر ترفندی هستند، بیشمار است و یکی پس از دیگری بر روی پرده اکران به نمایش در می آید.آثار ضعیف و سطحی که با بازیگران پول ساز و فیلم نامه های آبکی برای کسب درآمد از یکدیگر سبقت می گیرند.

فضای سینمای کمدی در کشور مملو از الفاظ سخیف،رفتارهای ناهنجاز،بی ادبی،شوخی های رکیک همراه با لودگی و تیکه کلام های جنسی است که مناسب همه اعضای خانواده نیست و از خط قرمزهای متعددی عبور کرده است.مهم ترین ضعف در فیلم های کمدی در کشور ضعف در فیلم نامه است.فیلم نامه هایی که فقط با ترکیبی از کلمات سخیف همراه با رقص و آواز سعی دارند مخاطب را بخندانند.

از سویی دغدغه های مالی سازندگان سبب شده به سمت تولید فیلم های طنز بی محتوا حرکت کرده و گیشه را بدست آورند، زیرا جز ساخت فیلم کمدی ساخت فیلم های دیگر در ژانرهای مختلف به ضرر تهیه کنندگان است.

همچنین سلیقه مخاطبان نیز تغییر کرده و به سمت طنزهای بی سروته و بی محتوا سوق پیدا کرده است.البته مخاطب امروزی به دلیل به هم ریختگی اقتصادی و معیشتی به خنده و سرگرمی نیاز دارد و اکران فیلم های کمدی سبب شده تنها سرگرمی مخاطب دیدن کمدی است.

نکته بعدی اینکه وضعیت سینمای کمدی در کشور چنان اسفناک است که با انتقاد برخی از کارگردان های به نام همراه شده است.از طرفی اکران افسارگسیخته فیلم های کمدی سخیف موجب آسیب هایی در جامعه می شود.کاهش سطح فرهنگ مردم و گسترش ابتذال و رواج بی اخلاقی از پیامدهای اکران فیلم های کمدی سخیف است.

ارزش های فرهنگی و هنری نیز در کمدی های سخیف فقدان یافته و موجب نابسمانی در هنر هفتم شده است.متاسفانه موج ساخت کمدی های مبتذل در کشور به بدنه سینما ضربه وارد کرده و سلیقه مخاطب را پایین آورده است.

مسئولان فرهنگی کشور مستحضر هستند آثار سینمایی چه تاثیر بسیاری در نوع نگاه و فرهنگ یک جامعه دارد و اکران کمدی های سخیف چه ضربه ای به فرهنگ ایرانی اسلامی خواهد زد. به همین منظور دلسوزان فرهنگ هنر کشور پای کار بیایند و وضعیت سینمای کمدی را سامان بخشند.امید است بار دیگر شاهد ساخت طنزهای فاخر و تاثیر گذار باشیم.