نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکم آگوست به عنوان روز جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است از این رو در این نوشتار به موضوع فرهنگسازی در زمینه تغذیه با شیر مادر می‌پردازیم. شیر مادر موهبتی است از جانب خداوند که نوزاد را از هر ماده غذایی دیگر بی نیاز کرده و زمینه رشد او را فراهم می‌کند. زمانی که شیر مادر در بدن کودک جریان پیدا می‌کند تمام سلول‌های بدن او را تحت تأثیر قرار داده و منجر به ارتقای سلامت روحی و جسمی او می‌شود.

به علاوه شیر مادر تاثیرات بسیاری بر بدن کودک دارد، از این رو تغذیه با شیر مادر از اهمیت بسیاری برخوردار است و همواره مورد تاکید پزشکان و متخصصان تغذیه قرار دارد. همچنین در دین مبین اسلام نیز بر تغذیه با شیر مادر توصیه شده است. همانطور که گفته شد، تغذیه با شیر مادر تاثیرات فراوانی بر کودک دارد که می‌توان به افزایش ضریب هوشی و جلوگیری از پوسیدگی دندان اشاره کرد.

همچنین از بروز عفونت‌های گوارشی و دستگاه ادراری جلوگیری کرده و مانع عفونت‌های تنفسی می‌شود. شیر مادر همچون یک ماده حیاتی دارای مواد مغذی فراوانی است، که تأمین کننده مواد ضروری بدن کودک است. علاوه بر این شیردهی بر مادران نیز تاثیرات بسزایی دارد که اهمیت آن را دو چندان می‌کند. کاهش ابتلا به افسردگی، سرطان سینه و تخمدان و احتمال ابتلا به دیابت ۲ از جمله این تاثیرات است.

با وجود این امروزه در بین مادران شیرده اهمیت تغذیه با شیر کاهش پیدا کرده و کوششی برای شیردهی صورت نمی‌گیرد و بلافاصله در صورت عدم تغذیه نوزاد با شیر مادر شیر خشک جایگزین می‌شود. این در حالی است که اگر درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر آگاهی بخشی شود ،قطعاً بسیاری از مادران تلاش بیشتری برای تغذیه نوزاد خود خواهند داشت.

متاسفانه به جز عدم آگاهی مادران از اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر دلایل گوناگونی نیز سبب شده بسیاری از نوزادان از این تغذیه مفید و کامل محروم شوند. یکی از این دلایل شاغل بودن مادران است که مجبورند برای اینکه شغل خود را از دست ندهند بلافاصله به محل کار خود بازگردند و فرصت کافی برای شیردهی نداشته باشند و ناچارا نوزاد از شیر خشک تغذیه می‌کند.

موضوع مهمی که در ارتباط با تغذیه شیر مادر وجود دارد فرهنگسازی در این زمینه است. بر این اساس مراقبین سلامت، ماماها، پرستاران، متخصصین اطفال و اعضای خانواده از جمله پدر سهم موثری در گسترش فرهنگ تغذیه با شیر مادر است. رسانه‌ها و فضای مجازی نیز بنابر ظرفیت مناسبی که دارند می‌توانند در این امر سهیم باشند. از طرفی با توجه به قانون جوانی جمعیت بایستی نگاهی ویژه به شیردهی مادران شاغل شود تا با بدون دغدغه فرزند خود را از موهبت الهی بهره مند کنند.

نجمه کریمیان