نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در سی مرداد سال ۱۳۴۸ مسجد الاقصی به وسیله اسرائیلی ها به آتش کشیده شد، طی سال ها بعد با گذشت زمان با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و اعضای سازمان کنفرانس اسلامی این روز را، روز جهانی مساجد نامگذاری کردند.به همین مناسبت در این نوشتار به بیان ضرورت احیاء مساجد می پردازیم.مساجد به عنوان یکی از کانون های فرهنگی و اجتماعی در کشور از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.این مکان مقدس نه تنها مکانی برای عبادت بلکه برای رشد و پرورش انسان ها و تعلیم و تربیت آنها به شمار می آید و در زیر سایه آن انسان های وارسته ای تربیت شدند.

از این رو توجه به این پایگاه عظیم مردمی آنچنان اهمیت دارد، که حل بسیاری از مشکلات جامعه در گرو احیاء مساجد است.بعد از انقلاب مساجد یکی از محوری ترین کانون ها برای فعالیت های مردمی و فرهنگی تبدیل شدند و در بین مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار بودند، اما طی سال های اخیر به دلیل کم کاری و کم توجهی مسئولان فرهنگی و متولیان امر مورد بی مهری قرار گرفته و محلی برای عبادت و یا برپایی جشن ها و سوگواری های مذهبی مبدل شده است و از آن دوران پر رونق و شلوغ خبری نیست.

عوامل مختلفی در بوجود آمدن این وضعیت دخیل هستند، که سهم فضای مجازی و همچنین اهمال کاری مسئولان مربوطه پر رنگ تر است.گسترش شبکه های مجازی به عنوان بستری برای حضور نوجوانان و جوانان سبب شده به مرور از مساجد فاصله بگیرند.البته نقش دشمن را نمی توان نادیده گرفت.دشمن با استفاده از فرصت بوجود آمده در این فضا باعث جذب جوانان و محلی برای تغییر عقاید آنها شده و به مساجد ضربه زده است.

جامعه روحانیت و نهادهای فرهنگی نیز در مقابل به درستی نتوانستند با این ترفند دشمن مقابله کرده و فضا را برای جذب نوجوانان و جوانان فراهم کنند.بدین ترتیب استقبال از این سنگرهای انسان ساز کم و کمتر شد، به نحوی که الان شاهد تعطیلی مساجد در برخی از شهرها هستیم.بنابراین تا فرصت باقی است با استفاده از روش های موثر در جهت احیاء مساجد گام برداشت.یکی از این روش ها افزایش سهم مساجد از بودجه و اتحاد و همبستگی بین هیات امنای آن است.

همچنین از افراد مومن و متعهد در مدیریت مساجد به کار گرفته شود.کسانی که مخلصانه برای خدمت قدم برمی دارند.از طرفی هیات امنای مساجد از وعاظ مطرح و مورد پسند جوانان دعوت کرده تا سخنرانی هایی درباره مسائل روز جامعه و همچنین پاسخ به سوالات نوجوانان و جوانان داشته باشند.

آنچه که بیش از همه اهمیت دارد اینکه باید با زبان نوجوانان و جوانان با آنها سخن گفت، از این رو سخنرانان و افراد شاخص خواهند توانست آنها را نسبت به حضور در مساجد ترغیب کنند و گامی در جهت احیاء مساجد بردارند.

برپایی نمایش فیلم های مفید نیز در افزایش استقبال افراد از مساجد و احیاء آن موثر است.کانون های فرهنگی و هنری نیز با فعالیت های گسترده و مطلوب سهم بسزایی در جذب جوانان خواهند داشت.مهم اتاق فکر سازنده و همچنین بهره مندی از امکانات مناسب است.

از طرفی دست اندرکاران مساجد می توانند با دعوت از افراد مطرح در زمینه های اعتقادی،روانشناسی و اجتماعی مردم را به سمت مساجد سوق دهند.حال برای آنکه جامعه را از گزند دشمنان دور کنیم بایستی مساجد را احیاء کرد.

نجمه کریمیان