نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه روابط با خویشاوندان مثل گذشته نیست و عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا رنگ فراموشی به خود بگیرد و این موضوع واقعیتی است که نمی توان آن را کتمان کرد و باید پذیرفت.

گواه این ادعا را می توان در بسیاری از خانواده ها مشاهده کرد که دیگر خبری از شور و شوق گذشته در روابط خانوادگی نیست و این سنت ایرانی اسلامی مورد بی مهری قرار گرفته است. در این میان با زندگی ماشینی امروزه و در عصر ارتباطات مجازی روز به روز فاصله ی میان اقوام و خویشان به خصوص با جوانان کمرنگ تر شده است .

صله رحم در فرهنگ ایرانی همواره مورد توجه گذشتگان ما بوده و در دین اسلام نیز مورد تاکید قرار گرفته است و قطع آن یکی از گناهان کبیره محسوب می شود و موجب عقوبت الهی می گردد.از این رو نمی توان از این موضوع به سادگی گذشت، زیرا در تمام ابعاد زندگی افراد تاثیر می گذارد.متاسفانه این معضل برگرفته از عواملی است که هرکدام به نحوی بر آن اثر گذاشته اند.

یکی از این عوامل فضای مجازی است که موجب سردی در روابط فامیلی شده و جای آن را گرفته است.اگر هم رفت و آمدی باشد تمام هوش و حواس فرد در گوشی است. سایه تجملات و چشم و هم چشمی نیز بر پیکر روابط با خویشان سایه افکنده و موجب شده افرادی که از نظر مالی ضعیف هستند به دلیل ناتوانی با خویشاوندان قطع رابطه کنند.

از طرفی مهمان ناخوانده ای به نام کرونا نیز با هر چه در توان داشت معاشرت های خانوادگی را تحت تاثیر قرار داد و افراد به دلیل ترس از ابتلا به این ویروس قید دورهمی های خانوادگی را زدند و رفته رفته بسیاری از مراسم های خانوادگی از جمله عزا و عروسی نیز تغییر شکل داد.در دوران پساکرونا نیز تاثیرات منفی بر جای مانده همچنان ادامه پیدا کرد و در بسیاری از موارد رابطه ها به قبل بازنگشت.اختلافات طبقاتی،باورهای گوناگون مذهبی،خلق و خوها و …نیز بر روابط خانوادگی تاثیر گذاشته است.

حال اکنون که این معضل در حال پیشرفت است باید جلوی آن را گرفت و چاره ای اندیشید، زیرا تبعات جبران ناپذیری را در زندگی فردی و اجتماعی باقی خواهد گذاشت.دلیل این امر این است که صله رحم تاثیرات مثبتی بر جسم و روح افراد دارد، چرا که انسان موجودی اجتماعی است و روح و روانش با انزوا و تنهایی سازگار نیست.از طرفی صله رحم شور و نشاط فردی به همراه دارد.به همین دلیل باید به این موضوع مهم توجه شود و با برپایی مهمانی های ساده و بی آلایش بار دیگر جایگاه صله رحم را در بین اقوام و خویشان احیا نمود.رسانه ملی نیز در این زمینه تاثیر بسزایی دارد و می تواند با ظرفیت موجود این سنت پسندیده را زنده کند.

نجمه کریمیان