نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پنجم شعبان المعظم روزی است که نوری از آسمان امامت و ولایت بر زمین تابیده شد تا چهارمین حجت خدا بر زمین در چنین روزی متولد شود.امام سجاد (ع) زینت عبادت کنندگان در طول دوران زندگی خود با بهره مندی از دعا و مناجات توانست در جهت حفظ دین اسلام گام بردارد و رسالت خویش را اجرا کند.

هر کدام از امامان با توجه به شرایط حاکم در دوران امامت خویش برای هدایت شیعیان و روشنگری تعالیم الهی از روش های گوناگون استفاده کردند. امام سجاد (ع) یادگار واقعه عظیم کربلا بودند که با زمان شناسی و بصیرت توانستند با دشمن مقابله کنند و ارزش های دینی را از تحریف نجات دهند.

اگر تلاش های ایشان نبود قطعا از اسلام و شیعه نامی باقی نمی ماند.بر این اساس با زبان مناجات و دعا در آن شرایط سخت علاوه بر هدایت جامعه نهضت عاشورا را نیز ماندگار کردند. یکی از یادگاری های این امام همام صحیفه سجادیه است که در بین شیعیان مظلوم واقع شده است.این اثر ارزنده اسلامی شامل ۵۴ دعا است که درباره مسائل اخلاقی،توحیدی،عبادی،اجتماعی و اخلاقی و … بیان شده است.

امام زین العابدین (ع)در این اثر ارزشمند با زبان دعا توانستند راه های اصلاح فرد و جامعه را شرح دهند.یقینا صحیفه سجادیه گنجینه ای از مضامین دینی است که اگر به آن عمل شود می توان از بسیاری از مشکلات رهایی یافت و با خدا مانوس شد.ما به عنوان یک شیعه از طریق مناجات های این کتاب شریف راه و رسم زندگی کردن را بیاموزیم و در زندگی فردی و اجتماعی به کار ببندیم.

با تاملی بر فرازهای صحیفه سجادیه درمیابیم می توان درس هایی از آن آموخت و در دوران کنونی استفاده نمود.تمام دعاهای آورده شده در این کتاب پیرامون مسائل مختلفی است که لازم است قدری درباره آنها بیندیشیم و در زندگی از آن ها استفاده کنیم.

ذکر تمام نکات دعاهای صحیفه سجادیه در این مجال نمی گنجدبا این حال به ذکر دو مسئله مهم می پردازیم.دو نکته مهم که در دعاهای این کتاب از زبان امام سجاد (ع) بیان شده و توجه به آن کمرنگ شده ،حرمت پدر و مادر و همسایگان است.

امام سجاد در این کتاب به اهمیت احترام و حفظ حرمت والدین تاکید داشتند.اما آنچه که در برخی از خانواده ها مشاهده می کنیم این است که حرمت پدر و مادر حفظ نشده و به تبعیت از فرهنگ غربی ارزشی برای آن ها قائل نمی شوند.که این برخلاف دستورات دینی و اسلامی ما است.

همچنین نکته بعدی نیکی به همسایگان است که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است و این مسئله نیز در جامعه به دست فراموشی سپرده شده است .در کنار توجه به این دو موضوع بر نیکی به خویشاوندان تاکید شده است.امید است بتوانیم با مطالعه این کتاب با ارزش و عمل به نکات آن امورات فردی و اجتماعی را اصلاح کنیم و از این گنجینه معنوی غافل نشویم‌.

نجمه کریمیان