نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نظام دوری عنوان برنامه ای است که به صورت آزمایشی از اول مهرماه در تعدادی از مدارس کشور اجرا خواهد شد.بر این اساس دانش آموزان در پایه های اول تا سوم ابتدایی با یک معلم و در یک مدرسه به تحصیل می پردازند.این برنامه در سند تحول آموزش و پرورش آمده و بر اجرای آن تاکید شده است.

موافقان نظام دوری معتقدند اجرای این برنامه سبب هماهنگی بین مدرسه و والدین شده و به احساس امنیت دانش آموز و خانواده کمک می کند و می تواند در پیشرفت تحصیلی نقش بسزایی داشته باشد از طرفی منجر به فضای تربیتی خاصی برای دانش آموزان می شود، زیرا دوره اول ابتدایی از طلائی ترین دوران تحصیلی به شمار می آید. این برنامه منجر به شناخت عمیق معلم از دانش آموز و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی او خواهد شد.

 با این حال نقدهایی به این برنامه وجود دارد که در اینجا به آن اشاره می کنیم.یکی از این نقدها این است که شاید یک دانش آموز نتواند با معلم انس پیدا کند و همین روند تا سال سوم ادامه پیدا می کند و یک تحمیل اجباری محسوب می شود و به طبع در کیفیت تحصیلی او اثرگذار است.از سویی این مسئله برای معلم نیز وجود خواهد داشت و طی ۳ سال با همان دانش آموزان پایه اول همراه است و در نتیجه برای معلم جذابیتی نداشته باشد.

همچنین عدم تنوع در دوست یابی دانش آموزان و همچنین کاهش رقابت سالم یکی دیگر از انتقاداتی است که به این برنامه وجود دارد. انتقاد بعدی که به این نظام وارد است اینکه با توجه به توانمندی های متفاوت معلمان گروهی از دانش آموزان از معلمانی توانمند بهره مند و در مقابل گروهی از معلمان ضعیف استفاده می کنند و همین امر منجر به ضعف تحصیلی و بی انگیزگی دانش آموزان خواهد شد.از این رو تعدادی از دانش آموزان با پایه ضعیف به پایه بعدی می روند.

از طرفی در صورتی که معلم فاقد صلاحیت های لازم باشد منجر به آسیب های عاطفی و آموزشی بر دانش آموز خواهد شد و همچنین ممکن است دانش آموز الگوهای رفتاری نامناسب را از معلم بیاموزد و در شخصیت او اثر بگذارد. بنابراین برای موفقیت این طرح بایستی برنامه ریزی صحیح داشت و از معلمان باسابقه که شایستگی های لازم و همچنین صلاحیت های حرفه ای و از سطح دانش بالا برخوردار هستند استفاده نمود.

نکته مهمی که درباره این موضوع وجود دارد اینکه از معلمان داوطلب و با انگیزه استفاده شود تا به اجرای این طرح خدشه ای وارد نشود و با برگزاری دوره های آموزشی معلمان به شایستگی های علمی دست یابند.

نجمه کریمیان