نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، موضوع پخش سریال های تکراری از رسانه ملی مدت هاست در حال تکرار شدن است و موجب خستگی مخاطب و دلزدگی از تلویزیون شده است.کنداکتور شبکه ها مملو از فیلم و سریال های تکراری و قدیمی است.به طوریکه اگر مخاطبی هر بار آن را دنبال کند دیالوگ به دیالوگ آن را حفظ است.

به تازگی بعد از ماه محرم و صفر سریال( نون خ) از شبکه آی فیلم در حال پخش است و احتمالا بعد از آن سریال زیر خاکی پخش خواهد شد.دلیل این امر را می توان در فهرست ممنوعه آثار کمدی دانست که عرصه را برای انتخاب پخش سریال های کمدی متنوع تنگ کرده است از این رو تلویزیون مجبور به پخش سریال (نون خ )آنهم برای چندمین بار است.البته ناگفته نماند شبکه تماشا نیز در پخش این سریال عقب نمی ماند.

اگر نگاهی به آمار پخش سریال های تولیدی در سال جاری بیندازیم واضح است که تلویزیون برای تولید و پخش سریال های جدید دستش چندان پر نیست و یا اینکه آمار قابل توجهی ندارد. به همین دلیل برای پر کردن کنداکتور پخش به نمایش سریال های تکراری روی آورده است.که این موضوع تبعات منفی در جهت کاهش مخاطبان دارد.به طوریکه هم اکنون نیز شاهد کوچ مخاطبان تلویزیون به شبکه های خانگی هستیم و این اتفاق ناگواری است که گریبانگیر شبکه جادویی شده است.

گویی تلویزیون با دستانش تیشه به ریشه خود می زند و با همین روند آینده مبهمی در پیش رو خواهد داشت.به نوعی که می توان گفت اعتبار تلویزیون تضعیف شده است و همچنان بر روی سیاست های اشتباهش پافشاری می کند.

آنچه که حائز اهمیت است اینکه تلویزیون وظیفه اش تولید سریال است ،اما با توجه به نبود آثار قابل توجه و همچنین کمبود بودجه در ساخت سریال ها شاهد پخش سریال های تلویزیونی تکراری هستیم.

در واقع ساخت بسیاری از آثار تلویزیونی بودجه های بالایی میطلبد که به دلیل نبود منابع رسانه ملی قادر به تامین منابع مالی ساخت سریال نیستند.از طرفی تلویزیون بسیاری از سریال سازان مطرح را از خود رانده و یا حضور ندارند.

همچنین پخش سریال های بی کیفیت تلویزیونی سبب شده صدا و سیما سریال جذاب قدیمی را پخش کند، زیرا این سریال ها همچنان به دلایل جذابیت داستان و حضور بازیگران شاخص مخاطبان بالایی دارد و صحت این مطلب نظرسنجی های صورت گرفته ای است که نشان می دهد که این سریال ها جزء پر بیننده ها هستند.

به هر حال اوضاع و احوال این روزهای سریال های تلویزیونی خوش نیست و هر روز شاهد افت مخاطبان هستیم بنابراین مسئولان رسانه ملی باید این حقیقت را باور کنند که اگر همچنان به نظر منتقدان و سلیقه مخاطبان توجه نکنند بینندگان دیگر روی خوش به رسانه ملی نشان نخواهند داد،بنابراین تا فرصت باقی است چاره ای بیندیشند.

نجمه کریمیان