نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، با ورود فضای مجازی به بطن زندگی مردم کسی نمی‌دانست چنان همه ابعاد زندگی را تحت شعاع قرار دهد که خلاصی از آن تقریباً غیر ممکن شود. ظهور شبکه‌های مجازی در طی سال‌های گذشته با تمام محسناتی که به همراه داشته ولی سبب یک دگرگونی اساسی در سبک زندگی، رفتارها، عقاید و…شده است. به طوریکه اکنون شاهد تاثیرات منفی استفاده از فضای مجازی هستیم. فضایی که نه یک دفعه بلکه ذره ذره در زندگی رسوخ کرده و تعاملات فردی و اجتماعی را تغییر داده است. بر این اساس امروزه با افرادی روبرو هستیم که در زندگی مجازی غرق شده و از زندگی در کنار بقیه فرار می‌کنند و به اصطلاح در لاک خود فرو رفته‌اند و اگر به ظاهر در کنار اطرافیان حضور دارند اما تمام روح و جسمشان در دنیای مجازی سیر می‌کند.

در واقع افراد کم کم به این فضا معتاد می‌شوند و رهایی از آن برایشان غیر قابل تصور است. اعتیادی که همانند اعتیاد به مواد مخدر روح و جان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از اثرات زندگی در فضای مجازی یا همان اعتیاد به آن تأثیر بر عواطف انسانی است. این تاثیرات را در روابط بین زوجین، پدر و مادر با فرزندان و بالعکس و خویشاوندان و …می‌توان مشاهده کرد. همسرانی که ظاهراً در کنار هم زندگی می‌کنند ولی هر دو زندگی مجازی دارند. در نتیجه دچار کمبود عواطف و خلاء محبت می‌شوند. چرا که استفاده بیش از حد از این فضا منجر به کاهش روابط کلامی شده و طبیعتاً موجب می‌شود هر دو از یکدیگر سرد و برای یکدیگر اهمیتی نداشته باشند.

این موضوع در روابط پدر و مادر و فرزندان نیز دیده می‌شود. و همه بیشتر وقت خود را در این فضا سپری می‌کنند و تنها در زیر یک سقف نفس می‌کشند. بنابراین میزان عواطف خانوادگی و ارتباطات واقعی بین آنها کمتر شده است. این مسئله می‌تواند به عنوان یک زنگ خطر برای ستون‌های یک خانواده باشد و آن را به نابودی سوق دهد. این نابودی از طلاق عاطفی و طلاق ظاهری گرفته تا فاصله بین والدین و فرزندان و بروز فرد گرایی و تنهایی می‌تواند انسان‌هایی سرد بی عاطفه و بدون تعهد بوجود آورد.

تصور جامعه‌ای با چنین افرادی ترس برانگیز است زیرا با کاهش و یا نابودی عواطف قطعاً ارزش‌های انسانی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و یک دنیای پوچ و بدون امید و انگیزه را بوجود می‌آورد.برای اینکه با چنین دنیایی مواجه نشویم و بنیان‌های خانواده از هم گسیخته نشود باید راه چاره‌ای برای مدیریت استفاده از این فضا و پیشگیری از تبعات منفی آن اندیشید. برای تحقق این امر والدین در نحوه استفاده از فضای مجازی نقش بسیار پر رنگی دارند هر چه روابط عاطفی در بین خانواده‌ها بیشتر باشد فرد تمایل کمتری برای پناه بردن به فضای مجازی دارد.

نجمه کریمیان