نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، زمزمه های گرانی اینترنت با خبری که وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه اپراتورهای تلفن همراه پیشنهادهایی درباره افزایش تعرفه های اینترنت ارائه کرده اند به گوش رسید..بر این اساس اینترنت نیز همچون کالاها و خدمات دیگر در صف گرانی ایستاده است ،بدون آنکه بر کیفیت و سرعت آن افزوده شود.داستان کیفیت و سرعت اینترنت چند وقتی است بدون آنکه گشایشی در آن حاصل شود در حال تکرار است و هر روز سرعت آن کاهش می یابد.در این میان مسئولان پاسخگوی وضعیت فعلی سرعت اینترنت نیستند و مردم با این وضعیت نامناسب دست و پنجه نرم می کنند.

حال با وجود اوضاع و احوال ناخوش سرعت اینترنت در کشور و فیلترینگ برخی از شبکه های مجازی که منجر به استفاده مردم از فیلترشکن ها شده است سخن از گرانی تعرفه های اینترنت به میان آمده است تا مشکلات مردم دوچندان شود.

البته اگر در این بین کیفیت و سرعت اینترنت با گرانی آن تغییر و به سمت بهبودی حرکت می کرد حرفی نبود ولی مسئله این است که همانند گذشته قرار نیست کیفیتی بهتر شود.زیرا آنچه که اهمیت دارد کسب درآمد بیشتر اپراتورها و شبکه مخابرات است نه رضایت و بهبودی شرایط فعلی.

طبق گفته های وزیر ارتباطات تعرفه بسته های اینترنت مربوط به سال ۱۳۹۶ هست اما این اظهارات آقای وزیر برخلاف واقعیت است ،چرا که طبق بررسی ها در فروردین ماه سال گذشته قیمت بسته های اینترنت برخی اپراتورها و تلفن همراه با افزایش ۱۰۰ درصدی همراه شد.

البته برخی عقیده دارند قیمت تعرفه ها افزایش نیافته بلکه حجم بسته های اینترنت کاهش یافته تا مردم بسته بیشتری خریداری کنند و این را می توان شگرد اپراتورها برای درآمدزایی بیشتر دانست.

از طرفی همراه با افزایش مصرف فیلترشکن ها توسط مردم حجم اینترنت مصرفی بیشتر شده و به طبع درآمد بیشتری از فروش بسته های اینترنت نصیب اپراتورها و مخابرات شده است.پس نتیجه میگیریم فیلترینگ به نوعی به نفع اپراتورها و به ضرر مردم بوده است.

از سویی دیگر اپراتورها دلیل افزایش تعرفه ها را در افزایش قیمت دلار،دستمزد ،افزایش هزینه ها و ….می دانند.

به نظر می رسد با شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه که هر روز موج گرانی به کالایی می رسد افزایش تعرفه های اینترنت به صلاح نباشد.

بنابراین بایستی ابتدا کیفیت خدمات اینترنت از جمله سرعت،کیفیت و حجم آن افزایش یابد، بعد از آن افزایش معقول تعرفه صورت پذیرد تا لااقل رضایت مردم حاصل شود.

در پایان خطاب به مسئولان مربوطه اینکه استفاده از اینترنت جز ضروری زندگی مردم شده است و تمام کارهای شخصی،اداری و …با اینترنت انجام می شود بنابراین باید در جهت خدمت و رضایت مردم گام برداشت.

نجمه کریمیان