نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدتی است از سوی برخی از مسئولان اظهاراتی راجع به مصرف بنزین در کشور و قیمت ناچیز آن به گوش می‌رسد. در تازه‌ترین اخبار در این زمینه معاون اول رئیس جمهور در نشستی اعلام کرده که کدام عقل سلیمی می‌گوید بنزین را با دلار وارد کنیم و با ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ با کمی تأمل از صحبت‌های مطرح شده درمی یابیم احتمالاً قیمت بنزین افزایش خواهد یافت و این مقام مسئول نسبت به گران شدن بنزین چراغ سبز نشان داده است.

از طرفی مصرف بنزین در دوره‌های پیک سال جاری به شدت افزایش یافته و در نتیجه بحران ناترازی بنزین گسترش یافته است. علاوه بر این ۵ سال از آخرین تغییر قیمت بنزین در کشور می‌گذرد و همین ثابت نگه داشتن قیمت با اشکالات بسیاری همراه است. اگر سیاست تدریجی افزایش قیمت بنزین در کشور اجرا شده بود، اکنون نگرانی درباره افزایش قیمت بنزین و واکنش مردم به این مسئله وجود نداشت.

متاسفانه پس از دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی دولت‌های بعدی به صورت تدریجی بنزین را افرایش ندادند و آخرین بار آبان ماه ۹۸ بدون اطلاع قبلی بنزین گران شد و موجب بروز مشکلات متعدد و واکنش شدید مردم و آشوب ها گشت. اگر پیش از آن به تبعات گرانی بنزین بدون آماده سازی افکار عمومی اندیشیده می‌شد شاهد خسارات متعدد به بدنه جامعه نبودیم و سرمایه اجتماعی کاهش نمی‌یافت.

به طور کل افزایش ناگهانی بنزین در کشور کالاها و خدمات دیگر را نیز تحت تأثیر قرار داده و موجب افزایش تورم و گرانی می‌شود و همین امر بر معیشت مردم تأثیر می‌گذارد. در واقع بسیاری از مردم در رابطه با گرانی بنزین نگران نیستند بلکه نگرانی آنها به دلیل افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات در کشور است.  مسئله مهمی که در رابطه با افزایش قیمت بنزین وجود دارد اینکه مردم هنوز نتوانسته‌اند افزایش ناگهانی بنزین را هضم کنند.

از سویی مسئولان هنوز هم از تبعات افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ عبرت نگرفته‌اند و متاسفانه به جای اینکه در این ۵ سال شاهد افزایش تدریجی قیمت بنزین باشیم اکنون به نظر می‌آید باز هم همان سیاست اشتباه تکرار شود. نکته بعدی اینکه اگر در کنار گرانی بنزین سایر کالاها با افزایش قیمت همراه نمی‌شد نگرانی‌ها کاهش می‌یافت. به عبارتی ما نظام کنترل قیمت در کشور نداریم و همین امر سبب افزایش خودسرانه قیمت ها می شود.

حال چه بخواهیم یا نخواهیم قیمت بنزین افزایش پیدا خواهد کرد اما نباید اهرم فشار فقط بر سر مردم قرار گیرد. چرا مسئولان برای حل بحران ناترازی بنزین فقط انگشت اتهام را به سمت مردم نشانه می‌گیرند؟

آیا خودروهای پر مصرف و بی کیفیت و فرسوده نقشی در بحران ناترازی بنزین ندارند؟ بهتر نیست خودروسازان به فکر تولید خودرو با کیفیت و کم مصرف باشند؟چرا مردم باید هزینه ضعف در مدیریت‌ها را با گرانی بنزین بپردازند؟طبق آمارهای اعلامی فقط ۵ درصد از بنزین وارداتی است که اگر سیاست های درست اجرا شود نیازی به واردات بنزین نیست.

تا زمانی که شرایط اقتصادی در کشور تا حدودی به ثبات نرسیده گرانی بنزین فشار مضاعف به مردم است و سزاوار نیست مردمی که زیر فشار هزینه‌های سنگین زندگی قرار دارند دوباره با شوک افزایش قیمت بنزین و سایر کالاها مواجه شوند.

مسئولان مستحضر هستند مردم تحمل گرانی را ندارند و گرانی بنزین تبعات اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد.

نجمه کریمیان