نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سریال تاریخی «طوبی» مدتی است از قاب شبکه یک سیما در حال پخش است. سعید سلطانی کارگردان نام آشنای کشور که مردم او را با سریال پس از باران و ستایش می‌شناسند، اینبار نیز با ساخت سریال «طوبی»  با مضمون پیاده روی اربعین و حول محوریت خانواده اثری قابل قبولی را به نمایش درآورده است.

وجود فیلمنامه قوی و جذاب و حضور بازیگران توانمند و کاربلد و از همه مهم‌ترین کارگردانی قوی باعث شده یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی سال‌های اخیر شود. طوبی روایتی از زندگی زنی است که در زندگی خود با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شود و با تحولات سیاسی و اجتماعی همراه است. در واقع «طوبی»  یک روایت اقتباسی از کتاب اربعین طوبی است که در قالب یک سریال ساخته شده است.داستان طوبی از سال‌های پیش از انقلاب تا دهه ۸۰ روایت می‌شود.

همانطور که گفته شد بازیگران توانمندی در این سریال حضور دارند که برگ برنده این سریال به شمار می آید.در واقع ترکیبی دلنشین و جذاب از بازیگران شاخص سبب جذابیت این سریال شده است. اتفاقی که در سال‌های گذشته جای خالی آن در سریال‌های تلویزیون دیده می‌شد. شبنم مقدمی بازیگر جوان کشورمان در نقش طوبی به عنوان شخصیت اصلی سریال بازی می‌کند و بازی باورپذیری داشته باشد.

امین زندگانی نیز در نقش فخرالدین همانند نقش‌های قبلی به خوبی ظاهر شده و بازی طبیعی از خود ارائه داده است.از دیگر بازیگران این مجموعه رحیم نوروزی، فرهاد آییش، هومن برق نورد، مهدی سلوکی، رامین راستاد، فریبا متخصص، پرویز فلاحی پور، سودابه بیضایی هستند که همگی در ایفای نقش موفق بودند.

سریال«طوبی» از نظر لوکیشن از آن دسته سریال‌های است که از تنوع لوکیشن برخوردار است و در عین حال جذابیت‌های بصری در دیده شدن آن مؤثر بوده است.

«طوبی»  در کنار کاستی‌هایی که در هر اثر تلویزیونی وجود دارد ولی از نقاط قوتی برخوردار است. در این سریال خبری از شعارزدگی و زیاده گویی نیست و از طرفی ریتم سریال به کندی پیش نمی‌رود تا از حوصله مخاطب خارج شود.

اما نکته مهمی که در ارتباط با سریال «طوبی»  وجود دارد اینکه تا کنون سریالی با موضوع پیاده روی اربعین ساخته نشده و همین موضوع باعث خلق اثری منحصر به فرد در رابطه با مهم‌ترین راهپیمایی شیعیان شده است. از سویی بر اساس اتفاقات به تصویر کشیده در این سریال وحدت و همدلی دو ملت عراق و ایران به نمایش درآمده است که هر کدام نقطه مشترکی در رابطه با موضوع پیاده روی اربعین دارند.

در هر صورت تا پایان سریال «طوبی» چندین قسمت باقی مانده است و باید دید در ادامه نیز می تواند خواسته های مخاطب را برآورده کند و خروجی قابل قبولی داشته باشد بنابراین باید منتظر ماند و دید در قسمت های بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد.

نجمه کریمیان