نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پنجم شهریورماه در تقویم کشور به عنوان روز داروساز نامگذاری شده است از این رو قصد داریم در این نوشتار به معضلی نوظهور که داروخانه‌ها را درگیر کرده و آن رشد قارچ گونه داروخانه‌ها در سطح کشور است بپردازیم. سال ۱۴۰۰ آیین نامه جدید تأسیس داروخانه ابلاغ شد و برخی از شروط محدود کننده تأسیس داروخانه حذف شد و راه برای دریافت مجوز تأسیس داروخانه هموار گشت.

در آن زمان کارشناسان در رابطه با هدف از اجرای این آیین نامه اعلام کردند که این اقدام عدالت دارویی را برقرار می‌کند و انحصار شکسته می‌شود ،اما پس از گذشت سه سال، تسهیل صدور مجوز داروخانه نه تنها عدالتی برقرار نکرده بلکه اقتصاد داروخانه‌ها را با مشکل روبرو ساخته و دخل و خرج بسیاری از داروخانه‌ها به هم نمی‌خورد و در آستانه ورشکستگی هستند.از طرفی بسیاری از داروخانه ها با انبوهی از داروهای تاریخ مصرف گذشته و گردش مالی اندک روبرو اند.

متاسفانه در کشور برخی قوانین بدون نظر کارشناسی و دوراندیشی تصویب می‌شود. پیش از این نیز شاهد رشد قارچ گونه دفاتر بیمه بودیم که تبدیل به معضلی برای فعالان این حوزه شد. اکنون نیز شاهد نابسامانی در حوزه تأسیس داروخانه هستیم. طبق آمارهای اعلامی در بسیاری از شهرهای کشور تعداد داروخانه‌ها به حد اشباع رسیده و دیگر جایی برای تأسیس داروخانه باقی نمانده به طوریکه در یک خیابان چندین داروخانه وجود دارد. طی سه سال اخیر ۳۱۶۴ داروخانه تأسیس شده است. در واقع مثل آب خوردن داروخانه تأسیس می‌شود.

نکته قابل تامل در رابطه با رشد تعداد داروخانه ها این است که در بسیاری از شهرهای بزرگ شاهد افزایش تاسیس داروخانه ها هستیم این در حالی است که داروسازان تمایلی برای فعالیت در مناطق محروم ندارند.

طبق بررسی های صورت گرفته رشد تعداد داروخانه‌ها از افزایش فروش دارو پیشی گرفته و زنگ خطری برای اقتصاد داروخانه‌ها محسوب می‌شود و منجر به ورشکستی بسیاری از داروخانه‌ها شده است. حال این سؤالات مطرح است، چرا یکباره قانون مجوز داروخانه بدون هیچ ملاحظه‌ای تغییر کرد؟ اگر بحث عدالت دارویی و دسترسی آسان مردم به دارو مطرح بود بهتر نبود تعداد مشخصی داروخانه مجوز تأسیس بگیرد و اکنون شاهد رشد بی رویه تأسیس داروخانه نباشیم. مسئله این نیست که فقط مجوز صادر شود و در ادامه داروخانه‌ها با مشکلات نقدینگی و فروش دارو روبرو شوند،مسئله مهم آن است که مجوز داروخانه بایستی با ضابطه باشد. از سویی با وجود اینکه مجوز داروخانه تسهیل یافته ولی تغییری در کمبودهای دارویی صورت نگرفته است.

به هر حال اکنون داروخانه‌ها با چالش‌های مختلفی روبرو هستند که در این میان رشد تعداد داروخانه‌ها رابطه مستقیمی با مشکلات اقتصادی داروخانه‌ها دارد. وضعیت به گونه‌ای است که داروخانه‌ها برای اینکه پابرجا بمانند به سمت فروش مکمل‌ها و محصولات زیبایی حرکت کرده و از طریق تبلیغات در شبکه‌های مجازی مشتریان را جذب می‌کنند.

متولیان امر از جمله وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید برای جلوگیری از هرج و مرج بیشتر در زمینه صدور بی رویه مجوز داروخانه‌ها جلوی روند کنونی را گرفته تا بیش از این فعالان این حوزه متضرر نشوند. زیرا داروخانه ها باید بر اساس نیاز جامعه تاسیس شوند.اگر وضعیت کمبودهای دارویی ادامه دار باشد ادامه روند صدور مجوز داروها برای دسترسی مردم به دارو امری بیهوده است.

نجمه کریمیان