نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، چند وقتی است خبرهایی در رابطه با برقراری مجدد حج عمره منتشر شده و مسئولان در رابطه با این موضوع اظهار نظرهایی داشتند که همه حاکی از آن است که سفرهای عمره برقرار خواهد شد.

اعزام زائران به حج عمره از سال ۹۴ متوقف شد و آخرین زمان ثبت نام فیش‌های عمره مربوط به سال ۹۰ می‌باشد و آن زمان به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان نام نویسی می‌شد. اما با توجه به اینکه احتمالاً مبلغ هزینه سفرعمره نزدیک به ۴۰ میلیون تومان تعیین خواهد شود، برخی از مردم به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینه های این سفر اقدام به فروش فیش‌های خود می‌کنند و همین امر سبب شده پای دلالان به بازار خرید و فروش فیش‌های عمره باز شود و با قیمت‌های نجومی سود حسابی به جیب بزنند. به نحوی که این فیش‌ها با قیمت‌هایی همچون ۲۰ تا ۵۰ میلیون خرید و فروش می‌شوند.

این اقدامات در حالی انجام می‌شود که سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به خانه خدا در رابطه با قیمت گذاری معقول فیش‌ها هیچ اظهار نظری ندارد و فیش‌ها بدون هیچ قید و بندی خرید و فروش می‌شود. از سویی به نظر می‌رسد به دلیل تعطیلی سفر عمره در طی این ۸ سال مسئولان ساماندهی دارندگان فیش را فراموش کرده‌اند و بدین ترتیب این دلالان هستند که از این بی برنامگی سواستفاده می‌کنند و از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

از سوی باید در نظر داشت با توجه به تورم کنونی و کاهش درآمدها همه حدود ۶ میلیون دارنده فیش عمره توانایی مالی برای سفر به حج عمره را ندارند و قطعاً با توجه به این موضوع بهترین مکان برای سودآوری دلالان این بازار است. در مقابل اگر سازمان حج و زیارت همچون واگذاری فیش‌های تمتع اقدام به ایجاد سامانه‌ای در رابطه با واگذاری فیش‌های عمره می‌داشت اکنون شاهد بازار داغ دلالان فیش‌های عمره نبودیم. به هر ترتیب مسئولان سازمان حج و زیارت بایستی برای نحوه واگذاری فیش‌های عمره اقدام اساسی داشته باشند و به مردم اطمینان خاطر داده شود بدون هیچ مشکلی اقدام به خرید و فروش کنند و اینگونخ نباشد که یک نفر با فروش فیش خود ضرر و طرف دیگر سود کند.

نجمه کریمیان