نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، داستان پر فراز و نشیب کمبودهای دارویی نه تنها پایان پذیر نیست بلکه هر روز حتی برای داروهای روتین نیز تکرار می‌شود. حکایت تلخ کمبودهای دارویی بر روح و جسم بیماران نقش بسته و با وجود جسمی رنجور از نبود دارو نیز رنج ببرند و در انتظار گشایشی هستند.

کافی است برای تهیه یک نسخه دارویی نه به شکل خاص بلکه معمولی پایتان به چندین داروخانه باز شود آن وقت است که دست خالی برمی گردید و روح و روانتان نیز خدشه دار می‌شود. کمبودهای دارویی بنابر دلایل مختلفی وجود دارد و هیچ مسئولی نمی‌تواند آن را کتمان کند، زیرا هر روز مردم شاهد این چالش اساسی در بازار دارو هستند و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.اما بنابر اظهارات مسئولان سازمان غذا و دارو ۹۹ درصد از داروهای مورد نیاز تأمین می‌شود اما چرا بیش از یک درصد از حجم کمبودهای دارویی وجود دارد.

حال قصد ما در این نوشتار پرداختن به دلایل کمبودهای دارویی است که این دلایل شامل رد پای ارز، عدم برنامه ریزی صحیح مسئولان مربوط در پیشگیری از کمبود دارو، عدم واردات مواد اولیه در تهیه برخی از اقلام دارویی ، تصمیمات نادرست مدیریتی و …. است.

در زمینه رد پای ارز در کمبودها می‌توان گفت بانک مرکزی به تعهدات ارزی خود به درستی عمل نکرده و سبب بروز مشکلات در تأمین به موقع اقلام دارویی شده است.عدم تأمین نقدینگی صنعت دارو از طریق ردیف‌های بودجه‌ای نیز بر این مشکلات می‌افزاید.نقش دلالان و سودجویان نیز در این چالش اساسی دیده می‌شود. افرادی که به سبب کسب سودهای هنگفت روی سلامت مردم پا می‌گذارند.

برخی شرکت‌های دارویی نیز با طمع و سودجویی، داروخانه‌ها را وارد به خرید مکمل در ازای تأمین اقلام دارویی می‌کنند که این اقدام خلاف قانون است و باید از طرف نهادهای نظارتی و قضایی برخورد و مقابله شود.

حال با توجه به اهمیت این مسئله و نقش اساسی آن در سلامت بیماران نه تنها سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت باید پای کار بیایند بلکه بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت و معدن نیز بر حسب وظایف تعریف شده نقش خود را در این زمینه ایفا کرده و با اقدامات اساسی گره کور کمبودهای دارویی را باز کنند.

باید توجه داشت یک بیمار نباید علاوه بر درد و رنج بیماری رنج تهیه دارو را نیز متحمل شود و دچار سرگردانی گردد. این وظیفه مسئولان است به نیازهای دارویی مردم پاسخ دهند.

نجمه کریمیان