نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه با گسترش شهرنشینی استفاده از خودروهای شخصی به خصوص تک سرنشین به عنوان پدیده ناخوشایند روز به روز رو به افزایش است به طوریکه صاحب خودرو بودن به نوعی برای افراد کلاس و شخصیت تلقی می شود و افراد به گمان خویش با داشتن این وسیله از مرتبه بالایی برخوردار هستند.

در این میان هر کسی با چشم و هم چشمی خود را به آب و آتش میزند تا برای خود وسیله نقلیه ای تهیه کند.گذشت آن زمان که هر خانواده ای یک خودرو بیشتر نداشت ولی در حال حاضر هر شخص یک خودرو دارد و به عنوان یک فرهنگ در بین مردم رشد کرده است.از طرفی مردم حتی برای یک مسافت کوتاه از خودرو استفاده می کنند و راحتی را به جان می خرند.

این پدیده معضلات بسیاری را به همراه دارد.یکی از این معضلات که بسیاری از کلانشهرها این روزها با آن دست و پنجه نرم می کنند آلودگی هوا است.ازدیاد خودروهای تک سرنشین سبب شده در ازای سوخت بنزین آن ها هوا آلوده تر شود.

معضل بعدی در رابطه با خودروهای تک سرنشین ایجاد ترافیک سنگین در خیابان ها و بزرگراه های شهری است.این امر اعصاب و روان افراد را نشانه گرفته ولی با این حال هنوز مردم در استفاده از خودروهای تک سرنشین اصرار می ورزند و خیال کوتاه آمدن ندارند.

در شکل گیری فرهنگ استفاده از خودروهای تک سرنشین فقط افراد جامعه مقصر نیستند بلکه مسئولان و نهادهای فرهنگی و رسانه ای نیز در این زمینه قصور داشته اند.

بر اساس مشاهدات آنگونه که شایسته است حمل و نقل عمومی به شکل مطلوب گسترس نیافته و هنوز برای رسیدن به جایگاه قابل قبول فاصله وجود دارد.معطلی افراد برای استفاده از این وسایل و یا عدم نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس،مترو ،تاکسی باعث شده مردم چندان رغبتی به استفاده از این وسایل نداشته باشند.

از سوی دیگر رسانه ملی در زمینه فرهنگ سازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی عملکرد ضعیفی داشته به طوریکه در رابطه با این موضوع تبلیغات و برنامه های اندکی تولید شده است.

در نهایت نمی توان همه تقصیرها را به گردن مردم انداخت.با توجه به اهمیت این پدیده بایستی برای ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی چاره اندیشی شود.

در وهله اول والدین نقش موثری برای ترغیب اعضای خانواده برای استفاده از این وسایل دارند.

همچنین نقش دولت و سازمان های مربوطه را نمی توان در گسترش استفاده از این وسایل نادیده گرفت.اختصاص بودجه برای نوسازی ناوگان عمومی،تقویت زیر ساخت های حمل و نقل عمومی نقش عمده ای در ترویج این فرهنگ دارد.البته تا حدودی ایجاد تاکسی های اینترتی توانسته در تحقق این امر موثر باشد ولی در خیلی مواقع افراد به دلیل کرایه های بالای این تاکسی ها رغبتی به استفاده از آن ندارند و ترجیح می دهند از خودروهای شخصی استفاده کنند.

رسانه ملی نیز می تواند به عنوان بستری در ترویج این فرهنگ نقش موثری ایفا کند.در پایان امید است روزی آسمان آبی سهم شهرها شود و مردم دست از سر خودروهای شخصی بردارند و با محیط زیست قدری مهربان شوند.

نجمه کریمیان