نجمه کریمیان

مساجد به عنوان بزرگترین نهاد دینی و فرهنگی در طول تاریخ نه تنها مکانی برای عبادت بلکه به عنوان فضایی آموزشی در تربیت و رشد و شکوفایی به نوجوانان و جوانان محسوب می شود.برپایی کلاس های فرهنگی،دینی،عقیدتی و …همواره در مساجد از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده تا در جهت آگاهی و آموزش به افراد با انگیزه و دیندار کمک کند.

بسیاری از شهدای انقلاب و دفاع مقدس تربیت شدگان سنگر مسجد هستند که توانستند با خون سرخ خویش از ناموس و خاک وطن پاسداری کنند.برغم تلاش هایی که سالیان سال برای تربیت افراد در این مکان مقدس صورت گرفته ولی در طی سال های اخیر فضای مجازی به عنوان یک محل با هدف تغییر در عقاید و افکار مردم باعث شده تمام ذهن ها به سمت این فضا حرکت کند.

از سوی دیگر بدلیل کم کاری متولیان امر در جذب مردم به سمت مساجد سبب شده این مکان روحانی مظلوم واقع شود و فقط مکانی برای عبادت و اقامه نماز جماعت و یا برپایی مراسم های مذهبی مبدل گردد.دشمن به درستی پی برده می تواند با ضربه به مساجد و اعتقادات معنوی مردم آنها را از دین جدا کند و مانع جذب جوانان به این مکان مقدس شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در گام دوم انقلاب بر تربیت معنوی جوانان در مساجد تاکید دارند بنابراین لزوم توجه جامعه روحانیت ،علما،نهادهای فرهنگی به این امر مهم بیش از گذشته احساس می شود.متاسفانه دشمن در اتفاقات اخیر با در اختیار داشتن فضای مجازی و با استفاده انواع ترفندها و تبلیغات و شبهات دینی برای از بین بردن روح معنوی و اعتقادات دینی نوجوانان و جوانان تلاش های بسیاری داشته است.

اگر مساجد با استفاده از ظرفیت های موجود نوجوانان و جوانان را به سمت خود جذب کرده بودند شاهد این همه اتفاقات ناگوار در این زمینه نبودیم.از این رو باید عوامل فرهنگی مساجد با به کارگیری روش های موثر جوانان این مرزو بوم را نسب به توطئه های شوم دشمنان بیمه کنند.

بر این اساس باید از فعالیت های فرهنگی مساجد حمایت کرده و در این زمینه سهم بودجه مساجد افزایش یابد از طرفی هیئت امنا،امام جماعت ،کانون های بسیج واقع در مساجد با یکدیگر متحد و هماهنگ باشند چرا که در حال حاضر در برخی از مساجد به سبب عدم اتحاد بین عوامل فرهنگی مساجد شاهد دوری افراد از این مکان مقدس هستیم.

بنابراین بایستی از افراد معتقد با ایمان و خدا ترس در این فضای روحانی استفاده شود تا بتوانیم گامی موثر در جهت احیای مساجد برداریم.همچنین بایستی با تجهیز کتابخانه مساجد در رشد و آگاهی افراد قدم برداشت.

در حد امکان اگر فضایی در مساجد وجود دارد از آن به عنوان نمایش فیلم های مفید و مناسب و یا نمایش سخنرانی های روحانیون و وعاظ مطرح و علمای ربانی استفاده نمود.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد که از دیرباز در این مکان مقدس فعالیت دارند باید در جهت احیای مساجد فعالیت کنند.از این رو با بهره گیری از امکانات مناسب نوجوانان و جوانان را به سوی مساجد جذب کنیم.

دعوت از افراد شاخص در زمینه های اعتقادی،روانشناسی ،خانواده و …نیز به عنوان یک راهکار می تواند در این امر موثر باشد.

همچنین با برپایی جلسات پرسش و پاسخ مختص نوجوانان و جوانان و مباحثه درباره مسائل روز به شکلی فضا را برای جذب این افراد فراهم کنیم.

امید است چراغ مساجد را با کمک مردم و مسئولان بیش از گذشته روشن شود تا توطئه دشمنان را خنثی کنیم.به خاطر داشته باشیم اکنون دشمن بر روی اعتقادات نوجوانان و جوانان دست گذاشته و با شبهه افکنی میخواهد به نیت شوم خود برسد.بنابراین تا فرصت باقی است محکم و استوار در جهت احیای مساجد تلاش کنیم.

نجمه کریمیان