نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، کافی است نگاهی به صفحات حوادث در روزنامه ها و صفحات مجازی بیندازید آن وقت است با یک قاتل بی رحم آشنا می شوید و آن خشم کنترل نشده نام دارد.این غول خانمان سوز می تواند به صورت غیر منتظره،ناگهانی و انفجاری خود را نشان دهد.همه ما احساس خشم را تجربه کرده ایم.این احساس گاهی از سر یک رفتار یا سرخوردگی و حتی ناکامی و تهدیدها بروز پیدا می کند.گرچه در برخی مواقع بار مثبت نیز به همراه دارد. خشم به نوبه خود یک احساس طبیعی و آنهم در موقعیت های ناعادلانه است.

زمانی که خشم رها می شود به حالت پرخاشگری خود را نشان می دهد و همچون آتشی در جان می تواند انسان را به لبه پرتگاه حرکت دهد و مانند ماری در آستین هم انسان را نیش بزند و هم طرف مقابل را.آن وقت است که آدمی با این رفتار منفی بسیاری از روابط و ارتباطات را از دست داده و شاید راه جبرانی باقی نگذارد.خشم تاثیرات مختلفی بر جسم و روح انسان دارد که در اینجا به آن اشاره می کنیم.

خشم می تواند بر روابط صمیمانه اعم از فردی ،اجتماعی و خانوادگی تاثیر گذاشته و باعث ایجاد زخم های عمیق در روابط شود.حتی خشم در روابط شغلی نیز تاثیرگذار است و باعث می شود احترام فرد در بین همکاران از بین رود.از طرفی این احساس منفی بر سلامتی جسمی انسان موثر است و منجر به افسردگی،استرس،ناراحتی های قلبی ،فشار خون ،ضعف سیستم ایمنی و ….شود.

خشم زمانی خطرناک است که از حالت کنترل شده خارج شود .همچنین هیچ گاه نمی توان مانع بروز آن شد.بنابراین آنچه که مهم است اینکه باید این غول خطرناک را کنترل کرد تا به خود و دیگران آسیب نرسانیم.

و اما راه های کنترل خشم نیز اهمیت دارد و باید آن را به کار گرفت.در ابتدا به هنگام بروز خشم بایستی ریشه آن را پیدا کرد و با کمک یک مشاوره به دنبال کسب مهارت های لازم در جهت کنترل آن برآمد.

همچنین با فردی که باعثعصبانیت شما شده صریح گفتگو کرده و احساس خود را صادقانه بیان کنید.از طرفی به هنگام بروز خشم نفس عمیق کشیده و چند لحظه ای صبر کنید.و محل بروز خشم را ترک کرده و قدم بزنید.همچنین مهارت همدلی را تمرین کنید و خود را جای طرف مقابل قرار دهید و وضعیت ایجاد شده را از نگاه او بنگرید، آن وقت است که می توانید خشم خود را کنترل کنید.

لازم به ذکر است در روایات و آموزه های دینی نیز به کنترل خشم پرداخته شده و خشم نابجا یکی از راه های ورود شیطان به سمت گمراهی است.از طرفی تقویت تقوا،یاد خدا،نادیده گرفتن اشتباهات دیگران و ترک محل و ذکر «لا حول و لا قوه الا باللَّه» و سوره «والعصر» و ..را از راه های کنترل خشم است.

آنچه که مهم است اینکه خشم بخشی از احساسات وجودی هر انسانی است و در همه افراد وجود دارد، مهم مهارت کنترل کردن آن است که سبب موفقیت در روابط فردی ،اجتماعی و حتی شغلی خواهد شد.

نجمه کریمیان