نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سریال‌های محرمی به یادماندنی هنوز پس از چندین سال در اذهان مردم باقی مانده است. با وجود اینکه این سریال‌ها هر ساله روی موج تکرار است اما هر بار رگه‌های تازه‌ای از آن دیده می‌شود. البته تکرار مجدد سریال‌های محرمی همچون شب دهم و مختارنامه همه گواه آن است که دستان تلویزیون برای ساخت مجموعه‌های محرمی خالی است و همچنان به تکرار سریال‌های شاخص در این حوزه بسنده می‌کند. فیلنامه های قوی و منسجم و حضور هنرمندان قدرتمند و توانا در این مجموعه‌ها از دلایل مهم موفقیت و ماندگاری آن‌ها محسوب می‌شود.

امسال همزمان با آغاز ایام محرم خبری از سریال‌های مناسبتی وجود ندارد.البته قرار است سریال طوبی به مناسبت این ایام از شبکه اول پخش شود. اینکه چرا و به چه دلیل تدبیری برای تولید سریال‌های محرمی اتخاذ نمی‌شود سؤال برانگیز است. چرا تلویزیون برای ساخت طنزهای پوچ و ضعیف سیما بودجه دارد اما برای تهیه سریال‌های مناسبتی دستانش خالی است؟

اگر چه در سال گذشته تلویزیون پس از ۱۳ سال یک سریال تاریخی مذهبی با محوریت محرم ساخت اما هنوز ضعف رسانه ملی در این حوزه مشهود است. سال‌هاست تلویزیون از دوران پررونق خود فاصله گرفته و شاهد ریزش مخاطبان است. البته ساخت و تولید سریال‌های مذهبی با مشکلات بسیاری روبروست که می‌توان به هزینه‌های بالا و زمان بر بودن آن اشاره کرد که با وضعیت مالی رسانه ملی همخوانی ندارد.

از سویی یکی از انتقادات کارشناسان در حوزه سریال سازی عدم توجه به ساخت سریال‌های مناسبتی است که همچنان با بی توجهی مسئولان صدا و سیما همراه است. این در حالی است که فقدان سریال‌های محرمی تاثیرات نامطلوبی در مخاطبان رسانه ملی دارد. از طرفی مدیران رسانه ملی به جای ساخت سریال‌های محرمی تمرکز خود را بر روی ویژه برنامه‌های محرم گذاشته‌اند که می‌توان به حسینیه معلی، نسیم حرم ،حسینیه بهشت ،از سرگذشت و …اشاره کرد. با این حال این برنامه‌ها نتوانسته اند این خلأ را پر کنند.

آنچه که در ارتباط با سریال‌های محرمی اهمیت دارد اینکه مخاطب امروزی به دانستن حقیقت واقعه کربلا و اتفاقات واقعی پیرامون آن نیاز دارد. ضروری است با هجمه شبکه‌های مجازی و تحریف واقعیت‌های قیام امام حسین (ع) بسترهای لازم برای ساخت مجموعه‌های نمایشی مذهبی فراهم گردد. بی شک تاثیرگذاری مجموعه‌های نمایشی مذهبی در بینش مخاطب مؤثر است، از این رو می‌طلبد که در این برهه زمانی مسئولان به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند و مسیر را برای تولید سریال‌های محرمی هموار کنند.

نجمه کریمیان