نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، حوادث رانندگی در کشور یکی از عوامل مرگ و میر ایرانیان محسوب می‌شود. هر ساله با آغاز سال جدید سفرهای نوروزی شروع شده و بسیاری از هموطنان بار سفر بسته و به نقاط مختلف کشور سفر می کنند.. این سفرها از روزهای پایانی سال آغاز و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه پیدا می‌کند. با شروع سفرهای نوروزی میزان تصادفات جاده‌ای و فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از خانواده‌ها عزیزان خود را در کسری از ثانیه از دست می‌دهند.

نوروز امسال نیز همچون سال‌های قبل شمار قربانیان تصادف بالا بوده و طبق آمارهای اعلامی هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند. با وجود اینکه این تعداد مرگ و میر نسبت به سال گذشته کاهش ۱۴ درصدی داشته ولی همچنان این آمار نگران کننده است. اکنون این سوالات مطرح است چرا باید هزار نفر ایرانی به دلیل تصادف جان خود را از دست دهند؟ چه عواملی در ایجاد تصادفات جاده‌ای نقش دارند؟ تا چه زمانی شاهد عدم فرهنگ صحیح رانندگی در بین برخی از رانندگان هستیم؟

متاسفانه با وجود بیان نکات ایمنی در خصوص رانندگی در جاده‌ها همچنان بی احتیاطی عده‌ای منجر به ایجاد تصادفات مرگبار می‌شود و یک لحظه غفلت و بی توجهی خانواده‌های بسیاری را عزادار و یک عمر حسرت را رقم می زند. عوامل مختلفی در بروز تصادفات مرگبار نقش دارند که می‌توان به عوامل انسانی و غیر انسانی اشاره نمود. از جمله عوامل انسانی سرعت غیر مجاز، خواب آلودگی، تجاوز به چپ، سرقت غیر مجاز و عدم تسلط کافی به رانندگی هستند.

جاده‌ها و خودروهای ناایمن نیز از عوامل غیر انسانی دخیل در بروز تصادفات به شمار می آیند، که هر یک به نحوی در افزایش تعداد جانباختگان نقش دارند. متاسفانه خودروهای بی کیفیت داخلی به مثابه ارابه‌های مرگی است که جان می‌گیرند و کسی پاسخگو نیست که چرا و به چه دلیل همچنان چنین خودروهایی تولید و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در واقع خودروسازان فقط به فکر سودهای کلان هستند تا امنیت جانی مردم.

بارها اخباری درباره ناایمنی خودروهای داخلی در بروز تصادفات جاده‌ای منتشر شده و هیچ برخورد قضایی با خودروسازان صورت نگرفته است. در ارتباط با ناایمنی جاده‌ها نیز شاهد کوتاهی مسئولان مربوطه هستیم. همچنان جاده‌های پر پیج و خم و جدا نبودن لاین های رفت و برگشت باعث بروز تصادفات می‌شود. جای تأسف است که با وجود پیشرفت‌های گوناگون در عرصه‌های مختلف اما هنوز هم در نقاطی از کشور جاده‌های ناامن وجود دارد.

به هر حال هر ساله در ایام نوروز و یا تعطیلات تابستانی اخبار مرگ و میر تصادفات داغ می‌شود و مسئولان به اعلام آمارها بسنده می‌کنند ولی به طور جدی به آن پرداخته نمی‌شود. مطلب مهمی که در رابطه با این موضوع وجود دارد اینکه اگرچه به کیفیت خودروها و جاده‌ها توجهی نمی‌شود ولی حداقل مردم برای جان خود ارزش قائل شوند و با رعایت نکات ایمنی جان خود و عزیزانشان را به هنگام رانندگی حفظ کنند. از این رو با ارتقای فرهنگ صحیح رانندگی و آگاهی بخشی در این زمینه تا حدودی از مرگ و میر جاده‌ای کاسته شود.

نجمه کریمیان