نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، آرامش روانی در جامعه به عنوان یک ضرورت تلقی می شود و در صورت برهم زدن آن آسیب های جبران ناپذیری در سرمایه اجتماعی و ساختار جامعه رخ خواهد داد.

در جامعه کنونی به دلیل تعدد رسانه ها و شبکه های مجازی مردم با اخبار و شایعات و اتفاقات روزانه مواجه هستند در صورتی که در گذشته اینگونه نبود و تنها از طریق رادیو و تلویزیون اخبار و اطلاعات به گوش مردم می رسید اما اکنون هر چند وقت یکبار ،هر روز یا هر چند ساعت  یک خبر ،یک شایعه و یا یک صحبت از یک فرد مشخص یا نامشخص در فضای مجازی منتشر شده و مردم را نگران می کند و روح و روان آنها را بر هم می زند.از این رو نقش رسانه در ایجاد ناآرامی در جامعه موثر است.

از طرفی در چند سال اخیر رسانه های معاد به دلیل ناکارآمدی دولتمردان پیشین و بروز مشکلات اقتصادی روح ناامیدی را در وجود مردم تزریق کرده و آرامش را از جامعه گرفته اند.

متاسفانه ضعف در نظارت صحیح شبکه های مجازی سبب شده مردم به راحتی در معرض تعداد بیشماری از اخبار جعلی و شایعات قرار بگیرند و از طرفی ضعف در اطلاع رسانی رسانه و شبکه های مجازی داخلی نیز مزید بر علت شده و میدان را برای تاختن بسیاری از افراد که قصد برهم زدن آرامش روانی جامعه را دارند فراهم کرده است. به همین دلیل به دلیل کم کاری و قصور دولتمردان و مسئولان مربوطه شاهد نشر اخبار و مطالب جعلی و شایعات هستیم.

نمونه این نشر اکاذیب و شایعات را در ناآرامی های اخیر کشور مشاهده کردیم که چگونه از دشمنان خارجی و داخلی گرفته تا وطن فروشان و سلبریتی ها همه در برهم زدن آرامش جامعه اقدام نموده و امنیت روانی مردم را نشانه گرفتند.در این میان مماشات مسئولان با برخی اشخاص داخل کشور از جمله سلبریتی ها و …سبب شد ترمز این اقدامات کشیده نشود و موج این برهم زدن آرامش مردم را رها نکند.

آرامش روانی جامعه به اندازه ای اهمیت دارد که در قرآن نیز به آن تاکید شده و در سوره احزاب به آن پرداخته شده است.

خداوند در آیه ای از این سوره خطاب به افرادی که در روح مردم زلزله ایجاد می کنند هشدار می دهد.

نقش رسانه های رسمی و ملی در خنثی سازی شایعه ها بر کسی پوشیده نیست .زمانی که این رسانه روایت صحیح و به موقع از یک خبر داشته باشند جلوی شایعه گرفته می شود.همانطور که در قضیه فوت خانم مهسا امینی عملکرد ضعیف مسئولان مربوطه و رسانه های ملی درباره پرداختن به اصل اتفاق پیش آمده کاملا مشهود بود در صورتی اگر از همان ابتدای امر به آن پرداخته می شد شاهد شایعه پراکنی و بر هم زدن آرامش روانی مردم نبودیم.

بنابراین مسئولیت رسانه ملی در جلوگیری از نشر اخبار کاذب و شایعه کاملا مشخص است از این رو باید اقدام جدی درباره این مسئله صورت بگیرد تا بیش از این آرامش جامعه دستخوش شایعات و حرف های بی سند یک عده افراد فرصت طلب و خائن قرار نگیرد.

لازم به ذکر است مسئولان در نظر داشته باشند سرمایه اجتماعی جزء ضروریات هر جامعه ای است بنابراین باید برای حفظ آرامش روانی جامعه از هرکوششی دست برندارند و جامعه را در برابر هر عاملی که روان آن ها را به هم می ریزد واکسینه کنند.

مسئولان قضایی نیز حتما مقتدرانه با عوامل بر هم زدن آرامش روانی جامعه برخورد داشته باشند و بدون هیچ ملاحظه ای افراد خاطی مجازات کنند.

نجمه کریمیان