نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تلویزیون سال هاست از دوران پر رونق خود فاصله گرفته و دیگر مانند گذشته از مخاطبان بالایی برخوردار نیست.گواه این ادعا را می توان در آمارهای ارائه شده درباره استقبال مخاطبان از فیلم ها و سریال های تلویزیونی دانست.روزگاری تعداد برنامه ها و سریال های پرمخاطب تلویزیون آنچنان بالا بود ،که پشت صف پخش قرار داشتند و آنچنان جذاب بودند در خاطر بسیاری از مردم باقی مانده است، اما حالا چه اتفاقی رخ داده که تلویزیون مثل سابق با استقبال مخاطبان همراه نیست و اهمیت چندانی ندارد و به نظر می رسد فقط به یک دستگاه صدا و تصویر تبدیل شده است.عوامل مختلفی در بوجود آمدن اوضاع و احوال کنونی تلویزیون نقش دارد و همه به صورت زنجیره ای در از دست دادن مخاطب نقش دارند.

ورود پلتفرم های خانگی و شبکه های مجازی یکی از عواملی است که سبب شده تلویزیون بی روح شود. به همین دلیل مخاطبان به سوی این شبکه ها کوچ کرده اند و برنامه ها و سریال های ساخته شده در این شبکه ها را دنبال می کنند.

البته عدم نوآوری،جذابیت و محتوای خسته کننده سریال های بی کیفیت تولید شده در تلویزیون در تشدید این مسئله موثر بوده و فضای سردی را بر قاب جادویی حاکم کرده است.

مصداق این عامل تهیه سریال های چند فصلی است که جذابیت در فصل های دو و سه سریال ها آن کاسته شده و به نوعی آب بندی می شود.

این در حالی است که سریال های خاطره انگیز سال های دور همچنان با بازپخش های متعدد مخاطبان بالایی دارند.

البته کوچ بسیاری از بازیگران مطرح تلویزیون به سمت شبکه های خانگی نیز در کاهش میزان مخاطب تاثیر گذاشته ،زیرا وجود بازیگران باسابقه و مشهور یکی از دلایل دیده شدن سریال ها در تلویزیون است.یکی از دلایلی که بازیگران سرشناس علاقه ای به حضور در سریال های تلویزیونی ندارند ،دستمزد بالای پلتفرم ها است که طبیعتا با شرایط اقتصادی حاکم، بسیاری از بازیگران مجبور به چنین انتخابی هستند و نمی توان به آنها خرده گرفت.

از طرفی دیگر خبری از برنامه سازان مطرح تلویزیونی نیست و به نوعی تلویزیون آنها را از دست داده است.بدین ترتیب با برنامه سازانی روبرو هستیم که کاربلد و با تجربه نیستند و تبحری در نحوه چگونگی جذب مخاطب ندارند و اینگونه تلویزیون با کاهش مخاطب روبرو می شود.

ناگفته نماند ذائقه مخاطب امروزی ژانر کمدی است و دست تلویزیون از پخش و تولید کمدی های پرمخاطب و جذاب خالی است.

بهر حال واقعیت امر این است که تلویزیون دیگر آن تلویزیون سابق نیست و گذشت آن دورانی که مردم یک هفته منتظر پخش یک سریال می ماندند و در حال حاضر تلویزیون بیشتر اوقات را با یک سری برنامه های بی کیفیت و تکراری پر می کند‌.

امید است مسئولان رسانه ملی با چاره اندیشی و برنامه ریزی اصولی در جهت رفع بحران پیش آمده حرکت کنند و دوباره مخاطب به تلویزیون برگردد.

نجمه کریمیان