نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، این روزها آلودگی هوا بر فراز آسمان شهر نمایان است و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. مسئولان با افزایش شاخص آلودگی مجبور به تعطیلی حضوری مدارس شدند و دانش آموزان به صورت مجازی در کلاس درس حاضر می‌شوند، درست مانند زمان شیوع کرونا که آموزش و پرورش مجبور به برگزاری آموزش مجازی شد و با یک سری مشکلاتی همراه بود، اکنون نیز با غیر حضوری شدن مدارس و برگزاری کلاس‌های مجازی سر و کله مشکلات پیدا شده و خانواده‌ها را درگیر کرده است.

یکی از مشکلات این است که در مقاطع تحصیلی پایین‌تر، باید در کنار دانش آموز یک نفر برای همراهی او باشد. زمانی که مادر شاغل و در منزل حضور ندارد دانش آموز یا از حضور در کلاس‌های مجازی شانه خالی می‌کند یا باز می ماند و یا اینکه آموزش‌های داده شده از طرف معلم را به خوبی یاد نمی‌گیرد و آموزش او ناقص می‌شود. به خصوص بچه‌های کلاس اول که از نظر مهارت خواندن و نوشتن مشکل پیدا می‌کنند.

از دیگر مشکلات کلاس‌های مجازی بسترهای ضعیف اینترنتی است که همزمان با برگزاری این کلاس‌ها به شدت از سرعت آن کاسته می‌شود. نمونه آن پیام رسان شاد است که طی روزهای اخیر با کندی همراه بوده است. در واقع با وجود تجربه آموزش مجازی در دوران کرونا همچنان شاهد وجود مشکلات در این زمینه هستیم.همچنین برخی معلمان در آموزش های مجازی بیش از توان دانش آموزان تکالیف درسی می دهند که این امر سبب دلزدگی و خستگی از درس و انجام ندادن تکالیف می شود.

از طرفی تبعات طولانی مدت آموزش‌های مجازی بر کسی پوشیده نیست و هنوز هم آثار آن را در سطح سواد دانش آموزان دبستانی مشاهده می‌کنیم. اما در این شرایط اضطراری و از نظر منطقی تعطیلی حضوری مدارس اقدامی سنجیده‌ای است و کسی منکر آسیب‌های جبران ناپذیر آلودگی هوا بر سلامتی دانش آموزان نیست. ولی لااقل باید بسترهای آموزش مجازی برای همه دانش آموزان فراهم شود.

از سویی برطرف کردن آلودگی هوا نیازمند یک اقدام اساسی است و با تعطیلی مدارس مشکلی حل نمی‌شود. جالب اینکه سال گذشته در همین مقطع زمانی وزیر پیشین آموزش و پرورش گفته بود که به منظورجبران تعطیلی مدارس در روزهایی که هوا آلوده است، مدارس در روزهای پنج شنبه و تابستان برپا می‌شود. این وعده هم مانند وعده‌های دیگر مسئولان فقط در حد حرف باقی ماند و اجرایی نشد. اینگونه که مشخص است با این دست فرمان مسئولان برای رفع آلودگی هوا این معضل حالا حالا از بین نخواهد رفت و همچنان شاهد آن خواهیم بود. بنابراین بایستی برای اینکه دانش آموزان از این تعطیلی‌های پی در پی آسیب بیشتری نبینند این بحران به صورت پایه حل شود.

نجمه کریمیان