نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدت‌هاست نماهنگ‌ها و سرودهای مذهبی دلنشین و جذابی از سوی مداحان و خوانندگان منتشر می‌شود. سرودهایی که در عین حال با محتوی ارزشمند و همچنین آهنگ بسیار زیبا مخاطبان کودک و نوجوان را به خود جلب کرده‌اند. این سرودها با موضوعات مختلف سروده شده و کلیدی ترین محور آن ترویج مفاهیم دینی و مذهبی است.

این نماهنگ‌ها احساسات کودکانه را با محبت اهل بیت و شعائر دینی پیوند زده و نقش مهمی در تثبیت اعتقادات مذهبی کودکان و نوجوانان دارد از طرفی تاثیرگذاری بالایی دارد. همانطور که گفته شد نماهنگ‌های مذهبی درباره موضوعات مختلفی منتشر می‌شود ولی بیشتر حال و هوای معنوی خاصی به آن بخشیده است.

این سرودها زمینه آشنایی کودکان با مناسبت‌های مذهبی شاد است که در گذشته کمتر به آن پرداخته می‌شد و حقیقتاً به دلیل این بی توجهی ها فرصت‌های بسیاری را برای ترویج مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان از دست دادیم. اما خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه اهالی هنر و مداحان به این موضوع سبب شده موج بزرگی از علاقه و محبت کودکان به مفاهیم دینی و مذهبی شکل بگیرد و در شاکله باورهای آن‌ها مؤثر باشد.

از سویی تجربه‌های لذت بخش و سرور آفرینی را برای کودکان به ارمغان آورده است. یقیناً هدف از اجرا و انتشار نماهنگ‌ها و سرودهای مذهبی انتقال مفاهیم دینی بوده و در این مسیر با وجود حربه‌های دشمن موفق ظاهر شده است. در ارتباط با انتقال مفاهیم دینی راه‌های گوناگون دیگری از جمله کتاب، بازی، ارتباط با دوستان و نظام آموزشی وجود دارد اما آهنگ به دلیل تأثیر گذاری بر ذهن کودک بیشتر مؤثر است. البته باید به محتوی و حجم تولید سرودهای مذهبی توجه داشته باشیم. در برخی از مواقع ممکن است به دلیل سطح پایین محتوی سرود موجب دلزدگی مخاطب شود و نتیجه معکوس داشته باشد.

همواره رهبر معظم انقلاب تاکیدات فراوانی بر سرود و توجه به آن داشته اند و در این رابطه می فرمایند سرود خیلی چیز مهمی است و آن را جدی بگیرد .سرود خواصی مثل فرهنگ سازی و نفوذ سریع دارد. با توجه به تاکیدات رهبری بایستی از جریان سرود در جهت ترویج مفاهیم دینی بهره جست و دقیق‌تر و سنجدیده تر به آن پرداخت. محتوی و آهنگ سرود نیز اهمیت بسیاری دارد. در پایان بیان این نکته لازم است و آن اینکه تربیت دینی فرزندان بسیار مهم است و نباید از آن با وجود رسانه ها و فرهنگ های بیگانه غافل شد .به همین منظور می‌توانیم از طریق نماهنگ‌های مذهبی در رسیدن به این مطلوب استفاده کنیم.

نجمه کریمیان