نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هر ساله همزمان با ایام تابستان غرق شدگی جان بسیاری از هموطنان را می گیرد و خانواده های بسیاری عزادار می شوند.تصور کنید خانواده ای در این روزهای گرم تابستان برای چند روز رهایی از روزمرگی ها و تفریح رخت سفر می بندد اما ناگهان در یک لحظه یکی از اعضای خانواده با یک بی احتیاطی در دریا غرق می شود و خاطره ای دردناک از آن سفر بر جای می ماند.

مرگ های دردناک آبی در حالی رخ می دهد که بسیاری نه تنها از روی ناآگاهی بلکه از روی اعتماد به نفس کاذب دل به آب هایی می زنند که در یه لحظه ناجوانمردانه آنها را در کام مرگ فرو می برد. دریا، رودخانه، استخر و کانال های کشاورزی هر کدام بستری از مرگ های دردناک آبی است که سالانه افراد زیادی را در غرق می کند.

اینکه چرا و به چه علت هر ساله میزان غرق شدگی در کشور افزایش می یابد دلایل مختلفی دارد ولی از همه مهم تر ناآگاهی افراد در این امر نقش دارد. متاسفانه در کشور در ارتباط با افزایش آگاهی مردم در خصوص رفتارهای پرخطر و کاهش غرق شدگی کار فرهنگی موثری صورت نگرفته و آنچنان به آن پرداخته نشده است.

تنها کاری که در این خصوص انجام می شود در هفته اول مردادماه آنهم برگزاری جلسات و همایش های مختلف است که خروجی قابل قبولی ندارد. آنچه که در این رابطه مهم است انجام کارهای موثر در خصوص فرهنگ سازی در این زمینه است. در این راستا باید فرهنگ ایمنی در بین مردم ارتقا یابد. از طرفی در برخی از سواحل طرح سالم سازی انجام نشده و بسیاری از افراد به دلیل عدم آشنایی از جریانات آبی قربانی می شوند.

نکته ای مهمی که در رابطه با روند افزایشی غرق شدگی در کشور وجود دارد اینکه در ایران برخلاف کشور دیگر تفریحات آبی وجود ندارد و توجهی به آن نمی شود. حال برای اینکه هر روزه تراژدی غمناک مرگ آبی اتفاق نیفتد بایستی با اقدامات پیشگیرانه و افرایش آگاهی مردم آمار غرق شدگی را کاهش داد.

از جمله راهکارهای موثر در این زمینه آموزش شنا، استفاده از تجهیزات ایمنی و حضور ناجیان و آگاهی بخشی درباره خطرات آب و وضع قوانین سختگیرانه در رابطه با استفاده کردن از مکان های آبی هستند. از این رو مسئولان و نهادهای آموزشی می توانند از بروز چنین حوادث ناگواری جلوگیری کنند. آگاهی بخشی از طریق رسانه ها مهم ترین اقدام در جهت آموزش مردم در این زمینه است.

نجمه کریمیان