نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پس از یک دهه وقفه در ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۲ پخش سریال سرزمین مادری از قاب شبکه سوم سیما آغاز شد. این سریال در سه فصل ساخته شده و داستان زندگی شخصی به نام رهی اردکانی است که همراه با تحولات تاریخ معاصر روایت شده است. تا کنون دو فصل از این مجموعه تلویزیونی پخش شده و فصل سوم آن نیز به تازگی به پایان رسیده است. در فصل اول دوران کودکی رهی به تصویر کشیده شد که پس از جدا شدن از خانواده اردکانی نزد عمه خود بزرگ می‌شود و در ادامه اتفاقات مختلف و تلخی برای او رقم می‌خورد.

فصل دوم سرزمین مادری دوران جوانی رهی را روایت می‌کند که در بستر اتفاقات انقلاب سفید و قیام خرداد ۱۳۴۲ نوشته شده است. بازیگر نقش رهی شهاب حسینی است که با بازی درخشان به عنوان برگ برنده این فصل تلقی می‌شود.

اما در فصل سوم دوران میانسالی رهی با بازی آرش مجیدی به تصویر کشیده شده است. دوران مربوط به این فصل از این سریال تحولات ایام پیروزی انقلاب اسلامی است. در سه فصل سرزمین مادری بازیگران به نام و دهه اخیر نقش آفرینی می‌کنند که هر یک با بازی درخشان سهم بسزایی در دیده شدن این سریال داشته‌اند. به نظر می‌آید فصل سوم دچار یک افول شده و آن را می‌توان در جایگزینی بازیگر نقش رهی و از طرفی زمان نامناسب پخش این سریال دانست.

متاسفانه آرش مجیدی آنچنان که انتظار می‌رفت نتوانسته همانند شهاب حسینی از عهده نقش برآید و بر دل مخاطب بنشیند. اگر چه او تجربه بازی در سریال‌های تاریخ معاصر را داشته ولی این جایگزینی نامناسب به سریال لطمه زده و اگر وقفه‌های ساخت سرزمین مادری رخ نداده بود و در زمان معین ساخته می‌شد بازیگر نقش اصلی تغییر نمی‌کرد و شهاب حسینی همچنان در موفقیت سریال تاثیرگذار بود.

البته به غیر از شخصیت رهی بازیگران نقش‌های اصلی دیگری نیز جایگزین شده‌اند که می‌توان به شخصیت عبدالرضا با نقش آفرینی سعید راد به جای فرهاد قائمیان اشاره کرد. همچنین در این فصل گلچهره سجادیه به جای الهام حمیدی در نقش راضیه اردکانی و به عنوان مادر خوانده رهی بازی تاثیرگذاری داشته و با وجود سکانس‌های کوتاه اما ماندگار ظاهر شده است.

همچنین نقش‌های مرتضی، سید حشمت، جمیله، محمودرضا نیز جایگزین شده‌اند. بازیگران این نقش‌ها به ترتیب بر عهده مهران رجبی، کوروش سلیمانی، پریوش نظریه و سید مهرداد ضیایی بود.

همانطور که گفته شد انتخاب زمان نامناسب و پخش نامنظم و چندباره باعث شد تلویزیون به این سریال تحسین برانگیز و فاخر بی مهری کند و آنچنان که باید دیده نشود. متاسفانه مسئولان رسانه ملی با بی تدبیری از فرصت مناسبی که این فصل از سرزمین مادری در جهت جذب مخاطب فراهم کرده بود استفاده نکردند و آن را از دست دادند. با این حال با وجود ستاره‌های درخشانی که در این فصل حضور داشتند جز سریال‌های پربیننده به شمار می‌رود و یقیناً در بازپخش آن در سال‌های بعد نیز مخاطبان خود را حفظ خواهد کرد.

نجمه کریمیان