نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، چند روزی است مهم ترین رویداد فرهنگی سالیانه کشور در دومین ماه فصل سرسبز بهار در حال برگزاری است. سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب با حضور ناشران داخلی و خارجی در تهران پذیرای اهالی کتاب و کتابخوانی است.

هر ساله در این ایام فرصتی برای آشتی دوباره با یار مهربان فراهم می شود و کتاب دوستان از نقاط مختلف کشور راهی نمایشگاه می شوند. در این نمایشگاه برای هر سلیقه و موضوعی کتاب وجود دارد. کافی است برنامه ریزی کرده و در ایام برگزاری نمایشگاه با حضور در غرفه های مختلف کتاب های مورد پسند خود را خریداری کنید.

برپایی نمایشگاه کتاب در فصل دلنشین بهار را باید به فال نیک گرفت و از آن برای ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده نمود. کتاب یار مهربانی است که با کمک و راهنمایی بر فکر و اندیشه انسان افزوده و می تواند با آگاهی بخشی در مسائل مختلف قدرت تشخیص را افزایش دهد.

بر اساس آمارهای اعلامی سرانه مطالعه کتاب در کشورمان چندان مطلوب نیست. با ظهور شبکه های مجازی از یک سو و پیدایش کتاب های صوتی و الکترونیکی از سوی دیگر خرید کتاب به حاشیه رفته است. البته گرانی کتاب نیز نقش مهمی در کاهش مطالعه مردم داشته و این کالای مهم فرهنگی را از سبد خانوار خارج کرده است. در نتیجه ترکش های تورم و گرانی به ‌خرید کتاب نیز اصابت کرده و در طی سال های اخیر با جهش قیمت بالایی همراه بوده است. این مسئله باعث ضرر و زیان ناشران و همچنین مردم را از عرصه کتابخوانی دور کرده است.

در کنار این موضوعات اکنون شاهد رواج کتاب های روانشناسی زرد در سطح کتاب فروشی ها هستیم که خوانندگان بسیاری را جذب خود کرده است. اکثر مطالب این نوع کتاب ها درمورد موفقیت، شکرگزاری و …است. در برخی از این کتاب ها با اغراق ذهن خواننده را به سمتی سوق می دهد که می تواند به آسانی به موفقیت برسد.

اما قصد ما در این نوشتار این است که با توجه به برگزاری نمایشگاه کتاب شرایطی فراهم شود که با وجود گرانی کتاب مردم بتوانند کتاب های بیشتری خریداری کنند و فرهنگ کتابخوانی در جامعه ترویج پیدا کند. به همین منظور بایستی یارانه کتاب به همه افراد و آنهم با مبالغی قابل توجه ارائه شود تا عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

نهادهای فرهنگی، ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی نیز شرایطی را برای خریداری کارمندان فراهم کنند. شکی نیست نمایشگاه کتاب در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی موثر است ولی اقدامات لازم در جهت انجام این مطلوب بر عهده مسئولان فرهنگی است که با ارائه تخفیفات و شرایط مناسب مردم را در خرید کتاب یاری کنند.

نجمه کریمیان