نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، طبیعت یکی از نعمت های بزرگ خداوند است که از گذشته به ما به ارث رسیده اما سال هاست به وسیله برخی از انسان ها مورد ناسپاسی قرار گرفته و خاک نامهربانی بر آن پاشیده شده است.اگر گذرتان به طبیعت و به خصوص مناطق شمالی کشور افتاده باشد ،چشمتان به زباله های بیشماری از پلاستیک تا قوطی های کنسرو و درختان قلع و قمع شده و برپایی آتش و …افتاده که چهره دلنشین طبیعت را دلخراش کرده و مورد ظلم قرار گرفته است.

نامهربانی با طبیعت به اینجا ختم نمی شود و حتی منجر به انقراض بسیاری از حیوانات و گیاهان شده است. حکایت رفتار انسان ها با طبیعت مصداق فردی است که نمک خورده و نمکدان شکسته  و نسبت به این میراث خوب رفتار نکرده است.گویی نمی داند عواقب این اقدام ناشایست دامن انسان را خواهد گرفت.علل مختلفی در انجام چنین رفتارهایی وجود دارد که مهم ترین آن فقر فرهنگی و نامناسب است.زیرا آموزش و آگاهی در این زمینه انجام نشده و یا اینکه خانواده در آگاهی بخشی فرزندان کوتاهی کرده است.از طرفی به گمان برخی چنین اقدامات آسیبی به طبیعت وارد نمی کند.

آنچه که مشخص است بی ملاحظه گی برخی در رفتار با طبیعت است، که باید از همین امروز نسبت به چنین رفتارهایی فرهنگ سازی شود، زیرا ما نسبت به طبیعت مسئولیت داریم و بایستی آن را به آیندگان تحویل دهیم.بنابراین باید انجام اقدامات زیر جلوی نابودی آن را بگیریم.

ابتدا اینکه طبیعت ملک شخصی و یا دشمن ما نیست و باید نسبت به آن مهربان باشیم و آن را از آنِ خداوند بدانیم.به هنگام استفاده از طبیعت از مسیرهای مشخص شده استفاده شود و حتما برای جمع آوری زباله ها کیسه پلاستیکی همراه داشته باشید.اگر نیازی به روشن کردن آتش دارید از ذغال و یا چوب های خشک استفاده کنید.

حتما زباله های تجدیدناپذیر از جمله وسایل پلاستیکی را جمع آوری کرده اما نسبت به زباله های تجدیدپذیر می توانید آنها را در زیر خاک دفن کنید زیرا جذب خاک می شوند.با مواد شیمیایی خاک و رودخانه را سمی نکنید، زیرا به پوشش گیاهی و جانوری آسیب می زند.

اما نکته قابل اهمیت اینکه فرهنگ سازی را در بستر خانواده آغاز کنید، زیرا والدین آیینه فرزندان هستند و از آنها الگو می گیرند.اگر والدین با طبیعت بدرفتاری کنند، فرزندان نیز این رفتار را تکرار خواهند کرد.

نظام آموزشی و مدارس نیز در تحقق این امر موثر هستند.رسانه ملی نیز می تواند در ترویج فرهنگ استفاده صحیح از طبیعت موثر باشد.امید است بیشتر هوای طبیعت را داشته باشیم و با بدرفتاری آن را به نابودی نکشیم.

نجمه کریمیان