نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، طی روزهای گذشته بازار خودرو تحت تاثیر کاهش قیمت ارز از یک سو و خبر آزادسازی واردات خودرو برای همه ایرانیان از سوی دیگر وارد فاز کاهشی شده و همچنان در رکود به سر می رود.مدت هاست رکورد بلای جان بازار خودرو شده است‌.دلایل مختلفی در ایجاد این رکود موثر است. قیمت بالای خودرو در بازار و در نتیجه عدم توانایی خریدار برای خرید خودرو سبب شده رکود در این بازار حاکم شود.در واقع قیمت ها چنان بالاست که طبقه کم درآمد و متوسط از صف خرید خودرو خارج شده اند.

همانطور که گفته شد طی روزهای گذشته قیمت خودروها کاهشی شده و خبر آزادسازی واردات خودرو اثر روانی بر بازار داشته است.این امر منجر شده تا مصرف کننده برای خرید خودرو دست نگه دارد تا قیمت ها ریزش پیدا کند.دلالان نیز فعلا فعالیت چندانی در بازار ندارند.آنچه که واضح است اینکه این کاهش قیمت ها موقتی است و خبری از ثبات در این بازار نخواهد بود.

پیش از این نیز با خبر آزادسازی واردات خودرو بازار در فاز کاهشی قرار گرفت اما پس از آن قیمت ها رشد داشت.البته همچنان رکود دامن بازار را گرفته و رها نخواهد کرد.تا زمانی که خرید و فروش انجام نشود بازار این وضعیت را حفظ خواهد کرد.درباره آزاد سازی واردات خودرو این موضوع مطرح است و آن اینکه به فرض که واردات خودرو اتفاق بیفتد ولی بعید به نظر می رسد منابع ارزی تامین شود و بانک مرکزی در این راستا گامی بردارد کما اینکه در گذشته نیز چنین بوده است.

همچنین دست های پشت پرده ای وجود دارد که نفع آنها در این است این اتفاق رخ ندهد، چرا که منافع آنها به خطر می افتد. البته این طرح واقعا طرح خوبی است ولی با تعرفه گمرکی و ترخیص خودرو یک خودروی وارداتی ۲ میلیارد هزینه در برخواهد داشت و فقط قشر پولدار خواهان آن هستند.

اگرچه قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا کرده ولی کماکان با قیمت های موجود درصد بالایی از مردم توان خرید ندارند و کم کم خرید خودرو برای عده ای مانند خرید مسکن تبدیل به رویا می شود.بنابراین کاهش قیمت ها خبر خوشحال کننده ای محسوب نمی شود و قطعا موقتی است.زیرا شواهد و قراین حاکی از آن است که واردات خودرو به این زودی ها وارد فاز اجرایی نخواهد شد، زیرا مهم ترین عامل در به حرکت آوردن آن تامین منابع ارزی است که با وجود تحریم ها و شرایط اقتصادی موجود انجام نخواهد شد.

تا زمانی که عرضه خودرو در بازار افزایش پیدا نکند وضعیت بازار خودرو تغییری نخواهد کرد و گاهی برخی خبرهای منتشره به عنوان یک مسکن عمل می کنند و بازار را موقتا وارد فاز کاهشی قرار می دهند.متاسفانه مشکلات صنعت خودرو و تاثیر آن در بازار چنان عمیق است که به این زودی تاثیر مثبتی در بازار نخواهد داشت.

نجمه کریمیان