نجمه کریمیان

گرمای هوا در فصل تابستان برای بسیاری از مردم به عنوان یک معضل بزرگ محسوب می‌شود. کافی است برای رفتن به محل کار و یا انجام کارهای مختلف از منزل خارج شوید و در مسیر حرکت از وسایل سرمایشی دور باشید و یا اینکه مسیری را پیاده طی کنید آن وقت است که به دلیل تابش گرمای خورشید و افزایش حرارت بدن، گرما و تعریق وجودتان را فرا گرفته و کلافه می شوید و یا اینکه بین موضوعی اعصاب شما را تحریک کند و از کوره در بروید و عصبانی شوید آن وقت است که رفتارهای پرخاشگرایانه بروز داده می شود و منجر به دعوا و درگیری خواهد شد.

 در واقع گرمای هوا در کسری از ثانیه می‌تواند با روح و روانمان بازی کند و روی خط اعصاب راه برود. تحقیقات دانشمندان در رابطه با نقش گرمای هوا در بروز خشم و پرخاشگری نشان می‌دهد هر ساله با آغاز فصل گرما میزان پرخاشگری و درگیری افزایش می‌یابد و رابطه مستقیمی میان این دو مؤلفه وجود دارد. در واقع در تابستان به دلیل تعریق کلید سدیم از بدن خارج شده و منجر به اختلال عملکرد مغز می‌شود و در نتیجه آستانه تحمل افراد پایین می‌آید. البته افرادی که شخصیت‌های زودرنج و حساسی دارند بیشتر در معرض پرخاشگری حاصل از هوای گرم هستند.

به غیر از این بسیاری از افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت، فشار خون و چاقی هستند نیز در فصل گرما میزان تاب آوری آنها کاهش یافته و پرخاشگری آنها مضاعف می‌شود. آنطور که گفته شد با گرمای هوا آب بدن تحلیل رفته و خستگی دو چندان می‌شود. با وجود اینکه گرما منجر به پرخاشگری می‌شود ولی مستقیماً نمی‌تواند بر رفتار تأثیر بگذارد. در واقع یک سری عوامل از جمله تحریک عواطف منفی و فعالیت‌های پراسترس موجب تحریک پذیری فرد شده و آتش خشم را در او شعله ور می‌کند.

حال برای اینکه شرایط بهتری در روزهای گرم داشته باشیم و بتوانیم خشم خود را کنترل کنیم انجام کارهای ذیل مهم است. در قدم اول حتی الامکان در هوای گرم و فضای روباز پرهیز کنید و یا اینکه از وسایل سرمایشی استفاده کنیم. گام بعدی اینکه در طول روز مایعات خنک استفاده شود زیرا به حفظ تعادل بدن و جلوگیری از خستگی کمک می‌کند. استحمام روزانه نیز در کاهش پرخاشگری مؤثر است. استفاده از لباس‌های خنک و روشن نیز کمک بسیاری در حفاظت از گرما می‌کند.

به خاطر داشته باشیم گرما می‌تواند بر رفتار ما اثر بگذارد ولی این ما هستیم که می‌توانیم با شناخت و کنترل عوامل مؤثر از بروز رفتارهای پرخاشگرایانه جلوگیری و آرامش خود را حفظ کنیم.

نجمه کریمیان