نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، کودکان نعمتی از سوی پرودگار هستند که بمانند یک نهال احتیاج به رسیدگی و مراقبت دارند و هر رفتاری در شکل گیری شخصیت آن‌ها اثرمی گذارد. از این رو والدین در برابر امانت‌های الهی مسئول هستند و باید در جهت رشد و تربیت آن‌ها تمام تلاش خود را به کار بگیرند. بعضاً یک رفتار سو می‌تواند در شخصیت و وجود کودک اثر ماندگار بگذارد و تا ابد با او همراه باشد. یکی از موضوعاتی که بایستی از همان دوران کودکی به آن توجه کرد اعتماد به نفس کودکان است. شکل گیری و تثبیت این مهارت از همین دوران سرچشمه می‌گیرد و بسیار مهم است در دوران کودکی تقویت شود چرا که اساس چگونگی پیشرفت و رشد کودک را تا بزرگسالی تعیین می‌کند. و می‌تواند در تمام ابعاد زندگی او مؤثر باشد تا جایی که سرنوشت آینده او را رقم می زند. اعتماد به نفس به این معنی است که کودک برای خود ارزش قائل شود و خود را باور کند و با تمام نقص‌ها و کمبودها نسبت به خود احساس خوبی داشته باشد. از طرفی این مهارت به کودک جرات پذیرفتن شکست را داده و اراده او را برای موفقیت محکم می‌کند. همچنین توانایی او را در هنگام مواجه با چالش‌های زندگی بالا برده و نقش، کلیدی در سلامت روحی، ذهنی و هیجانی او دارد. تقویت اعتماد به نفس کودک آنچنان اهمیت دارد که اگر به آن توجه نشود ردپایش تا ابد در وجود کودک باقی می‌ماند. بنابراین والدین در این رابطه نباید کم کاری داشته و به سادگی از آن عبور کنند. اعتماد به نفس کودک از سنین پایین شکل می‌گیرد و در حدود ۳ تا ۵ سالگی شروع می‌شود.

کودک در دنیای پیرامون خود با انواع واقسام رفتارها، رویدادها، ارتباطات و…روبرو می‌شود که هر کدام در شکل گیری اعتماد به نفس او نقش دارند از سوی دیگر چگونگی رفتار والدین با کودک نیز در شکوفایی اعتماد به نفس دخیل است و به طور کلی نقش والدین بسیار مهم و تاثیرگذار است.

کودک از همان ابتدای کودکی دوست دارد که متکی به خود باشد و این نشان از اعتماد به نفس اوست. حال اگر والدین اجازه ندهند کودک در برخی مواقع مستقل باشد به مرور اعتماد به نفس آن کاهش می‌یابد.

همچنین گفتن جملاتی از قبیل اینجوری غذا نخور، این میله رو بگیر نیفتی، این لباس و نپوش، تو نمی تونی و… از طرف والدین بلایی بر سر اعتماد به نفس کودک می‌آورد که دیگر خود را قبول نداشته و از عهده کارهای خود برنمی آید. و بازتاب این رفتار تا آخر عمر بااو می‌ماند. و می‌تواند زمینه ساز مشکلات دیگر شود. حال با توجه به اهمیت این موضوع بایستی از روش‌های مختلف آن را تقویت نمود تا شاهد کودکی موفق، سرزنده و شاداب باشیم.

یکی از مواردی که اعتماد به نفس را می‌توان افزایش داد این است که عمیقاً به او عشق بورزیم و فرصت آزمون و خطا را به او بدهیم تا بدون نگرانی از قضاوت شدن هر کاری را شروع کند.

سخت گیری نسبت به کودک را فراموش کنیم این امر باعث می‌شود کودک در برابر پذیرفتن هر مسئولیتی شانه خالی کند و به خود بفهماند که از عهده آن بر نمی‌آید.

مورد دیگر اینکه در خانه به او مسئولیت بدهیم و اگر نتوانست آن را به درستی انجام دهد دوباره فرصت دیگری در اختیار او قرار دهیم. همچنین برای کودک خود وقت گذاشته و با او بازی کنیم نقش بازی در افزایش اعتماد به نفس کودک مؤثر است و تجربه باخت و برد را برای او فراهم کرده و می‌تواند همیشه با شکست‌هایش روبرو شود. و از همه مهم‌تر اینکه والدینی که اعتماد به نفس پایینی دارند باعث می‌شوند سطح اعتماد به نفس کودک نیز پایین بیاید بنابراین ابتدا بایستی این توانایی را در خود تقویت کرده تا در وجود کودک نیز تقویت شود. به خاطر داشته باشیم کودکان همیشه به مراقبت ما نیازمندند و پایه و اساس موفقیت‌های بعدی آن‌ها از همین دوران طلایی است که پایه ریزی می‌شود از طرفی اعتماد به نفس نقش، کلیدی در رشد شخصیت او دارد بنابراین باید در برابر آن‌ها خود را مسئول دانسته و تمام سعی و تلاش خود را در جهت رشد و تقویت اعتماد به نفس در آن‌ها به کار ببندیم.

نجمه کریمیان