نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هر ساله همزمان با آغاز فصل سرما و تشدید آلودگی هوا در کلان شهرها و شهرهای صنعتی ،مراکز آموزشی از جمله مدارس تعطیل شده  و ظاهرا دیواری کوتاه تر از مدارس پیدا نمی شود .اما امسال بر خلاف سال های گذشته بحران آلودگی هوا شدت بیشتری به خود گرفته و روزهای پاک وجود ندارد.از این رو در روزهای خاص علاوه بر مدارس و دانشگاه ها،ادارات دولتی و بانک ها نیز تعطیل شده و کارمندان به صورت دورکاری انجام وظیفه می کنند.

اما موضوعی که درباره این تعطیلی ها اهمیت دارد و نباید به راحتی از آن گذشت ،تعطیلی پی در پی مدارس است. ظاهرا مسئولان تعطیلی مدارس را به عنوان آسان ترین راه حل برای رفع آلودگی هوا می دانند ولی از تبعات منفی جبران ناپذیری که به همراه دارد غافل هستند .گرچه این تعطیلی ها دردی را دوا نمی کند و فقط دود آن به چشم دانش آموزان می رود.

مدارس از ابتدای سال تحصیلی حدود یک ماه و نیم باز بودند و مابقی روزها به صورت آنلاین برگزار شدند .البته این اولین بار نیست که مدارس رنگ آنلاینی به خود گرفته اند به خاطر داریم همزمان با شیوع کرونا تعطیلی مدارس رقم خورد و در این بین آسیب های بسیاری بر پیکر نظام آموزشی کشور وارد شد.حال این سوالات مطرح است که چرا مسئولان تبعات منفی تعطیلی مدارس در روزهای کرونایی را به فراموشی سپرده اند؟

چرا سال ها ست چاره ای برای بحران آلودگی و تعطیلی مدارس اندیشیده نمی شود؟

چه کسانی مسئول این نابسامانی ها و کم کاری ها در بحث آلودگی هوا هستند؟

مسئولان اطلاع ندارند عواقب این تعطیلی ها نه تنها آموزشی است بلکه در تربیت و جسم دانش آموزان نیز اثر گذار است.

نکته قابل اهمیت درباره سریال تعطیلی مدارس این است که بار این تعطیلی ها بر دوش دانش آموزان و والدین افتاده است و ظاهرا معلمان از این تعطیلی های فیزیکی مدارس و کلاس های آنلاین بیشتر استقبال می کنند.و این دانش آموزان هستند که با انبوهی از تکالیف مواجه می شوند و گلایه های بسیاری از والدین به خصوص دبستانی ها این مسئله را تائید می کند.بنابراین این تعطیلی ها خانواده ها را نیز دچار مشکلات متعددی کرده است.

از طرفی کارشناسان نسبت به این تعطیلی ها و آموزش های آنلاین هشدار می دهند و آن را به ضرر دانش آموزان و افت تحصیلی آن ها می دانند.این در حالی است که سال های سال تبعات آن همراه دانش آموزان خواهد بود و آنچه که در تعطیلی های کرونایی مشاهده کردیم گواه این مسئله است.تا جایی که تعداد دانش آموزان دوره ابتدایی که در مهارت نوشتن و خواندن و …دچار افت شدند افزایش یافت.

بنابراین بایستی اقدامات اساسی و تدابیری برای بهبود شرایط پیش آمده انجام شود تا از صدمات بیشتر به نظام آموزشی جلوگیری کنیم.البته طی روزهای اخیر وزیر آموزش و پرورش از ارائه راهکارهایی از جمله برپایی مدارس در تابستان و روزهای پنج شنبه سخن گفته اما باید منتظر ماند و دید که آیا اقدام عملی صورت می گیرد یا خیر؟

نجمه کریمیان