نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از عادات ناپسندید که امروزه گریبانگیر بسیاری افراد و خانواده ها شده است تجمل گرایی است.این عادت به قدری در بطن زندگی افراد رخنه کرده که رهایی از آن کاری دشوار است و با یک اراده قوی تا حدودی می توان از آن خلاصی پیدا کرد.این آفت همه گیر در تمام ابعاد زندگی دیده می شود و سادگی را نشانه گرفته است.این آفت نه تنها مردم عادی بلکه مسئولان را نیز درگیر کرده است. استفاده از لباس مارک،وسایل گرانبها،خودروی و گوشی گرانقیمت،وسایل لوکس منزل و …نمونه هایی از تجمل گرایی در زندگی افراد است.

در این رابطه رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر که در حرم امام رضا (ع) برگزار شد به این مسئله اشاره کردند و فرمودند اسراف و تجمل گرایی از عیوب مردم است.دلایل مختلفی در شکل گیری این پدیده نقش دارد که در اینجا به آن می پردازیم.یکی از دلایل اصلی گرایش افراد به این پدیده ناشی از عدم عزت نفس و تصور نادرست از خود است به همین دلیل افراد برای جبران این کمبود به سمت تجمل گرایی گرایش پیدا می کنند و به اصطلاح خودی نشان می دهد.در صورتی که کسی که عزت نفس بالایی داشته باشد حاضر نیست برای دیده شدن دست به هر کاری بزند.

خانواده و جامعه نیز در گرایش افراد به سمت تجمل گرایی نقش دارند .زمانی که دغدغه والدین چشم و هم چشمی و حرکت به سمت استفاده از وسایل و لوازم مارک و مهمانی های تجملی و …باشد واضح است که ریشه تجمل گرایی در کودک جوانه زده و در سال های بعد همچون سوهانی روح او را آزار خواهد داد و چه ظلمی از این بالاتر که والدین در حق فرزند انجام می دهند.

از طرفی آفت تجمل گرایی در طی سال های اخیر در روابط بین فامیل و خانواده ها اثر گذاشته و حتی در امر ازدواج و فرزندآوری نیز رخنه کرده است.

به طوریکه که به دلیل تجملات رفت و آمد های خانوادگی روند نزولی پیدا کرده و در این برخی از خانواده ها به علت هزینه های بالای مهمانی های تجملی قید آن را زده و رفته رفته پیوندهای خویشاوندی از بین می رود.

جامعه نیز با رنگ ها و نقش های مختلف در این امر سهیم است.میل جوانان به انجام عمل های زیبایی یا استفاده از گوشی های مارک،لباس های مارک و …همگی مصداق تحمل گرایی هستند.

حال این آفت چه آسیبی در زندگی فردی و اجتماعی باقی خواهد گذاشت و راه رهایی از آن چیست؟

ابتدا تجمل گرایی سبب می شود فرد به پوچی رسیده و از نظر معنوی سقوط پیدا کند و فقط مادیات در چشم او مهم باشد بر این اساس تجمل گرایی با چشم و هم چشمی ،مصرف گرایی ،ریخت و پاش پیوند خورده و فرد را اسیر خود می کند.

استرس و نزاع بین اعضای خانواده نیز ناشی از تجمل گرایی است چرا که والدین نمی توانند خواسته های فرزندان را برآورده کرده و از این طریق بین آنها فاصله می افتد.

آسیب تجمل گرایی در جامعه نیز سبب می شود روح معنوی و شادابی از جامعه برچیده شود و افراد به دلیل تجمل گرایی از یکدیگر سبقت گرفته و حسادت و تنفر پر رنگ شود.

برای رفع این پدیده در ابتدای امر خانواده نقش کلیدی بر عهده دارد و با تربیت اخلاقی و دینی می تواند گره گشا باشد.معلمان و نظام آموزشی نیز در ترویج ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی نقش دارند.رسانه ها و فضای مجازی با بستر سازی مناسب و ظرفیت قابل قبول می توانند در تحقق این امر دخیل باشد.این در حالی است آنچه که در حال حاضر از رسانه دیده می شود ترویج سبک زندگی تجمل گرایی در سریال ها و فیلم های سینمایی است.در انتها سبک زندگی مسئولان در ترویج تجمل گرایی موثر است.این به دلیل آن است که مردم از مسئولان تاثیر می پذیرند بنابراین باید حقوق و مزایای مسئولان شفاف شود.

نجمه کریمیان