نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پس از سه ماه تعطیلات تابستانه ماه بازگشایی مدارس از راه رسید و امروز چندین میلیون دانش آموز راهی کلاس‌های درس شدند. بهار علم و دانش در حالی آغاز شده که شور و شوق وصف ناپذیری در بین دانش آموزان برپاست. از هفته‌های قبل دلدادگان عرصه علم در تکاپوی آماده شدن برای حضور در کلاس‌های درس بودند تا لباس درس بر تن کنند و خود را مهیای علم آموزی کنند. نسیم خوش تعلیم و تربیت در حال وزیدن است تا دانه‌های علم شکوفا شود. فصل هزار رنگ با آمدنش بهار علم و دانش را به تصویر کشیده است.

طلوع دوباره خورشید دانش شروع به تابیدن کرده تا با تابش خود نور امید را در دل علم آموزان بتاباند. فصل علم آموزی آغاز دوباره آموختن است تا در امتداد مسیر علم و دانش اهالی مشتاق علم آموزی را با خود همراه کند. آری فصل خواندن و نوشتن از راه رسیده و برای دانش آموزانی که با انگیزه در این فصل قدم می‌گذارند نوید بخش روزهای خوش است.

بار دیگر امروز زنگ آگاهی در مدارس به صدا درآمده و پرچم دانش بر فراز آسمان برافراشته شده است. صدای جنب و جوش دانش آموزان به گوش می‌رسد. کلاس‌های درس در انتظار بچه‌ها و دلتنگ آمدنشان بودند تا بار دیگر فضای شادی و نشاط در آن برپا شود. خاطرات دوران دانش آموزی هرگز تکرار نمی‌شود و یکی از خاطره انگیز ترین دوران در طول زندگی است دورانی بی تکرار و به یادماندنی. حیاط مدرسه نیز دلتنگ ولوله‌های بچه‌هاست و حال و هوای صف ایستادن رشته نظم را می‌بافد.

وصف احوالات کلاس اولی‌ها خود داستانی جذاب در عین حال تراژدی دارد. برخی تاب جدایی والدین را ندارند و بی قرار در کلاس حضور پیدا می‌کنند. برخی نیز چنان خوشحال و پر شور هستند که تصویری پر نشاط و رنگی را به نمایش در می‌آورند. دانش آموزان مقاطع دیگر نیز با توجه به حال و هوای درونی خود احساسات متفاوتی دارند، البته ناگفته نماند چند سالی است با ورود گوشی‌های هوشمند در دستان دانش آموزان آنچنان که باید درس خواندن مثل سابق برای برخی جذاب نیست و از حوصله آنها خارج است.

گواه این ادعا میانگین نمرات دانش آموزان در سال‌های بعد کروناست که خبرهای خوشی را نشان نمی‌دهد و نباید از آن به سادگی گذشت. برای حل این معضلات باید فضای درس و مدرسه برای دانش آموزان جذاب و چشمگیر باشد تا به علم آموزی دل ببندند و در جاده علم و دانش حرکت کنند.

اینک فصل دانایی آغاز شده و والدین با هزاران امید و آرزو فرزندان خود را راهی کلاس درس می‌کنند تا آینده سازان ایران اسلامی قله های علم و دانش را یکی پس از دیگری فتح کرده و ایران را از نظر علمی به جایگاه بالاتری قرار دهند.

نجمه کریمیان