زهرا نصیری

آذرماه امسال جلوه متفاوتی ازارائه گزارشات مدیریت شهری به مردم نصف جهان عیان شد.در آخرین هفته ازآذر ماه پاییزی که به زودی قرار است جای خود را به یلدا ی زمستان بسپارد ، مدیریت شهری اصفهان برآن شد تا با ارائه فعالیت های انجام شده دریچه های نقد و بررسی برنامه ها را برروی مخاطبانش هرچه بیشتر بگشاید و همین همت باعث شد تا شهردار اصفهان به عنوان سکاندار شهربا موضوع سلامت اداری و هوشمند سازی از قاب رسانه ملی رو در رو با مردم سخن بگوید.

سکاندارشهر اصفهان دراین برنامه اشاره به این موضوع داشت که همه‌چیز در شهرداری باید شیشه‌ای شود و وقتی این موضوع محقق می شود که شهروندان بدانند در شهرداری چه خبر است، باید هر گونه ابهام، ایهام و نامشخص بودن مسائل به شهروندان توضیحات لازم را ارائه دهیم.

علی قاسم زاده، با اشاره به لایحه طرح شفافیت و سوت‌زنی که درآن گلوگاه‌های شهرداری شناسایی و جلوی رانت و پارتی گرفته شد گفت:ما در این لایحه شفاف شدن سفرهای خارجی در شهرداری ،ممنوعیت به‌کارگیری بستگان و حمایت از سوت‌زن‌ها را نیزمد نظر قرار دادیم.

وی در تکمیل صحبت های خود گفت: در طرح سوت زنی هر فرد دریافت‌کننده خدمت در شهرداری اگر احساس کرد در این مجموعه انتظار غیرقانونی‌ای از او در پرداخت هزینه برای ارائه خدمت شده است یا کارکنان نسبت‌به انجام وظیفه کوتاهی می‌کنند، می‌تواند از طریق سامانه و سایت شهرداری یا با تلفن ۳۸۹۰ مشکل خود را به ما اعلام کند تا پیگیری لازم انجام شود.

قاسم‌زاده با اظهار اینکه بخش قابل توجهی از موارد بررسی‌شده در سامانه سوت‌زنی ناشی از بی‌اطلاعی مردم از قانون و ابهام آن‌ها بوده و درحقیقت تخلفی رخ نداده است. گفت: عذرخواهی می‌کنم که کمک نکردیم دانش مردم نسبت ‌به مسائل شهر افزایش یابد. چنانچه موردی مدنظر شهروندان است که در سامانه بارگذاری نشده بود، به ما اعلام کنند تا به‌عنوان داده در سامانه بارگذاری شود. زیرا حق مردم این است که بدانند کارگزاران آن‌ها در شهر چه می‌کنند.

  ۱,۵۰۰ میلیارد تومان پول شبهه‌ناک نمی خواهیم

شهردار اصفهان، با بیان اینکه آنجا که پای منافع سازمانی و مردم در میان است تا جایی که دستگاه نظارتی اجازه دهد، قانون به نفع مردم تفسیر می‌شود، تصریح کرد: شهرداری اصفهان از ۱,۵۰۰ میلیارد تومان درآمد خود چشم‌پوشی کرد تا «پول شبهه‌ناک» وارد شهرداری نشود و سعی شده است هر گونه توافق حذف شود.

وی با اشاره به اجرای طرح هوشمندسازی در راستای حذف واسطه‌ها افزود: حرکتی در دنیا برای تحقق شهرهای هوشمند شکل گرفته است و این اصل احترام به انسان‌هاست.درهوشمندسازی مردم باید خدمات خود را بدون واسطه در خانه و به‌صورت غیرحضوری دریافت کنند، هوشمندسازی به سه ضلع فناوری، کارگزاران و مردم وابسته است و از شهروندان درخواست می‌کنم کمک کنند تا نظام هوشمند شهر و شهرداری هوشمند تحقق یابد.

قاسم زاده با تاکید بر اینکه از سه گام تعریف‌شده برای هوشمندسازی، تاکنون دو گام آن برداشته شده است، تصریح کرد: گام نخست، تبدیل فعالیت‌ها ازکاغذی به‌ الکترونیک است که بیشتر دستگاه‌ها آن را انجام دادند. گام دوم، غیرحضوری شدن خدمات و گام سوم، استفاده از هوش مصنوعی به‌جای اپراتور است که به همت مدیران ادوار گذشته، در شهرداری بخشی از خدمات الکترونیکی و غیرحضوری شده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از خدمات غیرحضوری شده است و از تاریخ مشخصی این خدمات دیگر حضوری ارائه نمی‌شود، گفت: هرچند شهروندان به دلیل اینکه فرهنگ استفاده از سامانه غیرحضوری در کشور نهادینه نشده است کمتر ازخدمات غیر حضوری استفاده می‌کنند اما  در این دوره، سخت‌ترین خدمت شهرداری که صدور پروانه ساختمانی است را غیرحضوری کردیم و در حال   رفع اشکالات آن هستیم .

بدنه میانی شهرداری درمقابل تغییرات مقاومت نکنند

وی در ادامه صحبت های خود درباره به کارگیری هوش مصنوعی در ارائه خدمت به شهروندان افزود: باور اینکه گفته می‌شود کارمندان شهرداری برای استفاده از سامانه اصنو (سرا ۱۰) توجیه نیستند، بسیار سخت است. زیرا کارگاه‌های آموزشی برای متصدیان برگزار شده است؛ اما واقعیت آن است که تغییر رفتار نهادینه‌شده در یک سازمان، بسیار سخت است. زیرا بسیاری از افراد با این رفتارها انس گرفته‌اند.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه به‌زودی سامانه اصنو زمان‌بندی خواهد شد تا مدت انتظار برای هر مرحله مشخص باشد تاکید کرد: شهروندان باید از طریق سامانه خدمات را دریافت کنند و بدنه میانی شهرداری درمقابل این تغییرات مقاومت نکنند .

نقش سامانه سوت زنی در کاهش تخلفات و فساد در شهرداری 

قاسم‌زاده با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارش احصاشده در سامانه «سوت‌زنی»، فعالیت این سامانه در کاهش تخلف و فساد در شهرداری بسیار مؤثر بوده است، ادامه داد: افراد و بخش‌هایی که در انجام خدمت به مردم به هر علتی اختلال ایجاد می‌کردند، توسط شهروندان به ما معرفی شدند و با آنها برخورد قانونی شد.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات سامانه شفافیت هر ۶ ماه یک بار به‌روزرسانی می‌شود که باید فاصله زمانی آن کمتر شود، افزود: در حوزه فرهنگی، به‌دلیل آنکه یک ضلع همکاری تشکل‌های فرهنگی هستند و همچون بخش عمرانی، شرکت یا پیمانکار نیستند که بتوان اطلاعات آنها را ثبت کرد، این حق را برای شهروندان قائل هستیم که بدانند چه کسانی در حوزه فرهنگ چه اقداماتی در شهر انجام می‌دهند و طرف قرارداد در این حوزه چه کسانی هستند. البته اطلاعات باید در حوزه فرهنگی نیز بارگذاری شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: سفرها اگر مأموریت کاری بوده و با هزینه شهرداری انجام شده است، اطلاعات آن در سامانه شفافیت بارگذاری می‌شود؛ اما اگر یک نفر در شهرداری مرخصی می‌گیرد تا به سفر برود، قانون موظف نمی‌کند که آن را نیز ثبت کنیم.

وی با اشاره به فعالیت کمیته سلامت اداری ذیل لایحه شفافیت و سوت‌زنی گفت: رصد عرصه‌ها، زمینه‌ها و گلوگاه‌هایی که ممکن است در آن فساد شکل گیرد و فرایند بازنگری الکترونیکی و غیرحضوری شدن، از اقدامات این کمیته است که در صورت تحقق، زمینه فساد در شهرداری برچیده می‌شود.

زهرا نصیری