به گزارش پایگاه خبری ربیع، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین بلک مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در آیین امضاء تفاهم نامه توسعه همکاری میان دفتر تبلیغات و اداره کل اوقاف اصفهان، گفت: هدف از این تفاهم نامه همسویی و تعاملات بیشتر برای نشر و ترویج مسائل مهم و معارف مکتب اهل بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه باید بتوان با استفاده از ظرفیت‌های خود و توجه به نیازهای مجموعه ها از ظرفیت ها، امکانات و توانایی های اوقاف بهره برد؛ افزود:  این ظرفیت ها و امکانات همان گونه که بی منت از سوی واقفان برای عموم تقدیم شده، باید در راستای اهداف به توسعه فعالیت ها منجر شود.

** در ماه های اول سال، تقویم فرهنگی مذهبی خوبی داریم

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، ادامه داد: در این مدت به سرفصل‌های مهمی برای حرکت بهتر در چارچوب ها رسیده ایم و در محورهای مختلف با تلاش و مشورت های انجام گرفته، ملاک عمل قرار خواهیم داد.

حجت الاسلام والمسلمین بلک با بیان اینکه با توجه به اینکه در ماه های اول سال، تقویم فرهنگی مذهبی خوبی داریم، باید با همکاری یکدیگر برنامه های تاثیرگذار مشترکی تدوین کنیم؛ اظهار کرد: امیدواریم از باقیمانده زمان امسال استفاده کرده تا برنامه های اجرایی در ابتدای سال آینده را پیش‌بینی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: طبیعی است که در این راه فراز و نشیب‌هایی پدید آید، اما تصمیم بر انجام کار با این ملاک و شیوه است و این سختی های احتمالی را پشت سر خواهیم گذاشت.

** امامزادگان عهده دار ماموریت امامت و استقرار حکومت دینی و اسلامی هستند

حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز در این آیین اظهار کرد: امامزادگان به عنوان شبکه نوادگان در گستره زمین بوده و سیادت آن ها برای ما ارزشمند و گرانبها است، زیرا پناهگاه معرفتی و میعادگاه وصال برای شیعیان هستند به ویژه ایرانیان که به سبب شرایط اقلیمی کمتر توفیق تشرف حضوری به حرم ائمه را دارند.

وی با اشاره به اهمیت امامزادگان در تداوم امامت، ادامه داد: امامزادگان بخش بزرگی از سازمان وکلا بوده و عهده دار ماموریت امامت و استقرار حکومت دینی و اسلامی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی افزود: این امتداد دهی رسمی امامت از سوی امامزادگان برای ما نیز محترم است.

** ساختمان امامزادگان نگین رخ نمای شهرها و روستاها هستند

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه ساختمان امامزادگان نگین رخ نمای شهرها و روستاها هستند؛ خاطر نشان کرد: بنای امام زادگان نیز الهام بخش معماری است، باید از امام زادگان به عنوان در دسترس‌ترین، پررونق ترین و پرترددترین مکان های عمومی و مذهبی برای مردم، ظرفیت های معرفتی و فرهنگی بالایی دارند که باید از آنها استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی ادامه داد: هنگامی که این ظرفیت و صدقات در کنار هم قرار گیرند باعث رخداد بزرگی شده و ما نیز باید این ظرفیت را به قدرت تبدیل کنیم.

وی افزود: طبق بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری فرمودند: باید ظرفیت‌ها را به قدرت تبدیل کنیم و یکی از بهترین ظرفیت‌های معنوی، زیارتی و معرفتی، در جامعه امام‌زادگان است، به ویژه وقتی این موضوع را با مقوله‌های ارزشی وقف، خیریه، صدقات، فعالیت‌ها و آیین‌ها و رویدادها ضمیمه کنیم، زمانی که کنار هم دور امام‌زاده قرار گیرند باعث رقم خوردن ظرفیت بزرگی می‌شود که آن را تبدیل به قدرت و آورده بزرگی برای جامعه کرده‌ایم.

**می خواهیم از جوار امامزادگان بهره ببریم

وی با اشاره به مفاد مورد توجه در این تفاهم نامه؛ خاطر نشان کرد: موضوعات مطالعاتی پژوهشی و آموزشی، طراحی و تولید پیوست فرهنگی امام‌زادگان، تبدیل این اماکن زیارتی به مدرسه محیطی برای انتقال مفاهیم دینی به مخاطب پاسخ به سوالات و مشاوره های دینی رونق بخشی به فرهنگ زیارت و توسل به ائمه و نوادگان آنها را مفاد مورد توجه در این توافقنامه اعلام کرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: می خواهیم از جوار امامزادگان بهره ببریم و با همکاری این دو نهاد و حتی تفاهم با دیگر نهادها ظرفیت‌ها را بالاتر ببریم.

تفاهم نامه همکاری توسعه و ارتقا سطح همکاری های علمی- فرهنگی و بهره گیری از امکانات موجود میان اداره کل اوقاف و امور خیریه و دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان امضا شد؛ این تفاهم نامه به منظور تحقق اهداف مشترک آموزشی، پژوهشی و تبلیغی بین دو طرف به امضا رسید؛ مفاد این تفاهم‌نامه به شرح زیر است:

به منظور توسعه مرزهای حکمت و معرفت و ارتقاء سطح همکاری‌های علمی- فرهنگی و بهره‌گیری بهینه از امکانات موجود در جهت تحقق اهداف مشترک آموزشی، پژوهشی و تبلیغی، این تفاهم‌نامه میان اداره کل اوقاف استان اصفهان و دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان که در این متن به اختصار «اوقاف» و «دفتر تبلیغات» نامیده می‌شوند، تنظیم و با تشریک مساعی طرفین، مفاد آن در چارچوب قراردادهای جداگانه اجرا خواهد شد.

ماده ۱: همکاری در زمینه‌های آموزشی:

  1. برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در حوزه‌های مشترک علوم اسلامی به منظور ارتقاء توان علمی دانش‌آموختگان حوزوی مشترک دو سازمان
  2. تبادل اسناد و مدارک علمی و آموزشی بین دو سازمان
  3. در اولویت‌ قراردادن مدیران فرهنگی و اجرایی بقاع متبرکه برای حضور در دوره‌های رسمی آموزشی؛ با توجه به ظرفیت دو مؤسسه علامه مجلسی و مجتهده امین
  4. استفاده از ظرفیت‌های مکانی اوقاف برای برگزاری دوره‌ها و آموزش‌های رسمی طلاب مجتهده و علامه مجلسی.

  ماده ۲: همکاری در زمینه‌های پژوهشی

  1. برگزاری نشست‌های علمی و همایش‌های مشترک با عناوین و سرفصل‌های مرتبط با مأموریت‌های هر دو سازمان
  2. تبادل اسناد و مدارک علمی و پژوهشی بین دو سازمان
  3. برگزاری کرسی‌های‌ آزاداندیشی متناسب با موضوعات و مسائل مرتبط با نیازها و مأموریت‌های با همکاری دو سازمان
  4. عضویت مدیران فرهنگی بقاع متبرکه و استفاده آنها از کتابخانه‌های عمومی و تخصصی دفتر تبلیغات
  5. زمینه‌سازی چاپ و نشر محتواهای پژوهشی تولید شده در اوقاف
  6. ایجاد نمایشگاه دائمی یا اختصاص غرفه‌ای به کتاب‌های بوستان کتاب و انتشارات دفتر تبلیغات در برخی از بقاع متبرکه پر جمعیت
  7. اختصاص یک شماره فصلنامه اخلاق به چاپ مقالات از پیش تولید شده  در خصوص وقف و …
  8. انجام امور مطالعاتی/ پژوهشی و امکان‌سنجی‌های مورد نیاز در حوزه‌های مشترک عملکردی

ماده ۳: همکاری در زمینه‌های  تبلیغی و فرهنگی:

  1. تدوین پیوست فرهنگی به منظور ساماندهی برنامه‌های مذهبی فرهنگی در بقاع متبرکه
  2. تعامل در حوزه تربیت مبلغ و اعزام مبلغ به بقاع متبرکه و مساجد استان
  3. تشکیل و تکمیل پرونده برای مبلغان متمرکز در بقاع متبرکه
  4. بومی‌سازی مسئله اعزام در همکاری با دفتر تبلیغات به منظور کاهش هزینه‌ها
  5. استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی طرفین در تدوین و اجرای برنامه‌های کاربردی- تبلیغی
  6. برگزاری دوره‌ آموزش‌های کاربردی کوتاه مدت تبلیغی با اعطای مدرک مشترک
  7. تلاش برای اعزام‌های تبلیغی مشترک به مناطق مختلف استان و مناطق مهاجرنشین
  8. تلاش برای برگزاری دوره‌های تخصصی مشترک تبلیغی در سطوح عالی
  9. تدوین، طراحی و برگزاری دوره آموزشی تربیت مبلغ شبهه‌ و خرفه‌زادیی از بقاع متبرکه
  10. برگزاری همایش‌ یک‌روزه هم‌اندیشی گروه‌های تبلیغی دفتر تبلیغات و مدیران فرهنگی بقاع متبرکه
  11. برگزاری دوره‌های آموزشی برای خدام مساجد و متولیان فرهنگی بقاء متبرکه
  12. استفاده از زباندانان دفتر تبلیغات در مناطق گردشگری مذهبی و بقاع متبرکه
  13. ایجاد زمینه‌ای برای استفاده طلاب و گروه‌های تبلیغی از مناطق گردشگری اوقاف
  14. تدوین و راه‌اندازی طرح بقاع متبرکه دوستدار خانواده در بقاع متبرکه پرجمعیت
  15. تدوین و راه‌اندازی دوره آموزشی تربیت مبلغ بقاء متبرکه
  16. اطلاع‌رسانی به عموم جهت بهره‌وری بیشتر از سامانه اَپ روزبرگ در بقاع متبرکه
  17. ایجاد زمینه‌ای برای استقرار فیزیکی گروه‌های تبلیغی در بقاع متبرکه و استفاده از ظرفیت‌ دانشی آنها
  18. ایجاد زمینه‌ای برای نشاط کودکان در بقاع متبرکه و استفاده از مربیان کودک و نوجوان دفتر تبلیغات.

ماده ۴: همکاری در زمینه‌ پاسخ‌گویی دینی:

  1. تقویت و توسعه پاسخ‌گویی چهره‌ به چهره در بقاع متبرکه
  2. برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی در عرصه پاسخگویی به منظور تقویت پاسخ‌گویان دینی متمرکز در بقاع متبرکه
  3. ایجاد زمینه‌ای برای استقرار باجه تلفنی جهت ارتباط مستقیم زائرین بقاع متبرکه با مرکز ملی پاسخ‌گویی دفتر تبلیغات

ماده ۵: همکاری در زمینه‌های فضای مجازی، هنر و رسانه:

  1. تشکیل کارگروه طراحی اِلمان‌های عمومی/ مذهبی در بقاع متبرکه
  2. همکاری مشترک در تولیدات رسانه‌ای (پادکست، موشن، اینفو، انیمیشن و فیلم کوتاه) ناظر به فعالیت‌های مذهبی در بقاع متبرکه
  3. طراحی و برگزاری دوره‌های آشنایی با فضای مجازی برای مدیران فرهنگی بقاع متبرکه
  4. طراحی و برگزاری دوره تربیت مبلغ فضای مجازی برای استقرار در بقاع متبرکه با هدف معرفی بقاع متبرکه در شبکه‌های اجتماعی

ماده ۶ : منابع انسانی:

  1. برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک بدو و ضمن خدمت
  2. استفاده از امکانات رفاهی- اقامتی مشهد مقدس هر دو سازمان برای کارکنان

ماده ۷: تعهدات اوقاف:

  1. در اولویت قراردادن عناوین فعالیت‌های پیشنهادی و یا توافق شده
  2. تلاش در جهت برآورد نیازهای آموزشی، پژوهشی و تبلیغی مشترک
  3. تلاش در جهت ایجاد تسهیلات جهت استفاده کارکنان و گروه‌های تبلیغی از امکانات رفاهی و گردشگری اوقاف
  4. بهره‌گیری از توانایی‌های دفتر تبلیغات جهت اجرای فعالیت‌های مشترک یا اختصاصی آموزشی و پژوهشی
  5. ایجاد زمینه‌ای برای اختصاص‌یافتن برخی از عوائد حاصل از موقوفات برای آموزش طلاب
  6. به رسمیت‌شناختن حق و حقوق مادی و معنوی دفتر تبلیغات درخصوص نتایج حاصل از فعالیت‌های مشترک
  7. اعلام نیازها و منابع مالی مورد نیاز در راستای قراردادها

خبرنگار: پروانه شریفی

انتهای پیام/