مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در آستانه برگزاری انتخابات یازدهم اسفندماه و با توجه به اهمیت این انتخاب مهم بطور اختصار ویژگیهایی از یک نماینده ارزشی را اشاره می‌کنیم. یک نماینده ارزشی باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند وظیفه خطیر نمایندگی را به خوبی انجام دهد و امور مهم کشور را به خوبی به ثمر بنشاند و رضایتمندی مردم را که در نظام اسلامی اصل هستند فراهم نمایند.

۱- امین وامانتدارملت

یک ویژگی که بسیار اهمیت دارد امانتداری است زیرا نماینده مجلس امین مردم است و باید حقوق مردم را پیگیر باشد اهل امنتداری باشد و در امانتی که مردم به او می سپاند خیانت نکند و اجازه ورود خیانت به کسی را ندهد که این از نشانه‌های مؤمن است قرآن کریم می‌فرماید مؤمنین افرادی هستند که امانتدار هستند و نماینده باید مؤمن باشد و در نتیجه امانتدار ملت «الذین لا ماناتهم و عهدهم راعون» نماینده مجلس بایستی امانت مردم را که همان نمایندگی از سوی آنان است با تمامی توان انجام داده و هرگز بازیچه مثلت شوم زر و زور و تزویر قرار نگیرد با تهدید و تطمیع از امانت مردم دست بر ندارد.

۲- مردمی بودن و پیگیری مطالبات بحق مردم

نماینده خوب بصورت دایمی با مردم مرتبط است و از تمامی اوقت تعطیلی مجلس برای رسیدن و شناخت نیازهای مردم در بین مردم است تا بتواند از مسیر قوانین موجود نیازهای جمعه را پیگیری و مرتفع نماید و احیاناً با تدوین و تصویب طرح‌هایی به نیازها بپردازد.

۳- صداقت و صراحت

نماینده ارزشی هرگز به خاطر هوای نفس و دنیا و مصلحت‌های دنیایی در مقابل خطاهای آشکار مجریان سکوت نمی‌نماید بلکه با نطق‌های مستدل در جهت افشای خطاها حرکت می‌کند و راه را برای کجروی و انحراف می‌بندد.

۴ – اهل عمل به گفته و قول خود

امانتدار واقعی مردم بر طبق این آیه قرآن کریم که می‌فرماید «یا ایهاالذین آمنو لم تقولون مالا تفعلون کبرمقتا عنداللهان تقولوا مالا تفعلون» اوبه مردم قولی را می‌دهد که بتواند به آن عمل نماید و از دادن قول‌های بلاعمل دوری می‌کند.

۵- آگاه و متخصص در مسائل سیاسی اجتماعی فرهنگی و اقتصادی

نماینده‌ای که اشراف به مسائل فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی نداشته باشد به درد مردم و نظام نمی‌خورد زیرا خیلی زود بازی بازیگران را می‌خورد و خناسان و شیاطین می‌توانند او را از صراط مستقیم دور کنند.

۶- عدم وابستگی به مراکز قدرت و ثروت

نماینده باید رسالت معنوی و مردمی خود را در پیشگاه خداوند به خوبی انجام داده و به سوگندی که به قرآن کریم یاد کرده وفادار باشد و هیچ وابستگی به مراکز قدرت و ثروت نداشته باشد ووامدار گروه یا حزب و جریانی نباشد.

۹- زهد و ساده زیستی

امام علی (ع) در نامه ۴۵ نهج البلا غه خطاب به والی خود عثمان ابن حنیف که ظاهراً به فرمایش حضرت خطا کرده و دعوت مهمانی اشراف را قبول کرده و موجبات ناراحتی توده مردم را فراهم کرده می‌فرماید«ای عثمان ابن حنیف شنیده‌ام که تو را به مهمانی خاصی دعوت کرده‌اند و تو شتابان رفته‌ای و خورش‌های رنگارنگ خورده‌ای آیا در آن لحظه نمی‌دانستی که تحت حکومت تو مردمی هستند که حتی یکبار سیری را به یاد ندارند… ای عثمان ابن حنیف هرکس را مولایی است و من مولای تو هستم. من در حالی که می‌توانستم عسل مصفا بخورم به دو قرص نان جو اکتفا کرده‌ام. تو نمی‌توانی مثل من باشی اما حداقل حدود حکومت علی را رعایت کن. نمایندگان بایستی زندگی ساده و مردمی داشته باشند تا درد مردم را بفهمند و فشار سنگین تورم را که شانه‌های آنان را خرد کرده احساس کنند و آن وقت می‌توانند وظیفه خود را انجام دهند.

۱۰ – عدم ارتباط باکانونهای ثروت و قدرت

نماینده خوب در صراط مستقیم است، یعنی کسی که نه در گفتار و نه در رفتار با ولی فقیه زمان زاویه نداشته باشد، به کانون‌های قدرت و ثروت متصل نباشد و به عبارتی وام دار افراد خاص نبوده و انقلابی باشد.

یکی از پارامترهای شناخت نماینده اصلح را از آیه ۱۵۳ سوره انعام می‌توان به دست آورد. در این آیه خداوند متعال می‌فرماید: «وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَن سَبِیلِهِ ذَلِکُمْ وَصَّاکُم بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» این راه مستقیم من است، از آن پیروی کنید و از راه‌های پراکنده و انحرافی پیروی نکنید که شما را از طریق حق دور می‌سازد.

در هر برهه‌ای از زمان راه‌های انحرافی زیادی یافت می‌شود که برای عامه مردم تشخیص راه صحیح از ناصحیح مشکل خواهد بود فقط شاخص می‌تواند چراغ راه باشد. شاخص همچون قطب نما در شب تاریک نیز راهبری می‌کند لذا با دقت از فرمایشات مقام معظم رهبری متوجه خواهیم شد صراط مستقیم کدام است.

در این ایام در موضوع انتخابات مجلسین خبرگان رهبری و شورای اسلامی پر واضح است چه کسانی در صراط مستقیم هستند: کسانی که نه در رفتار و نه در گفتار با ولی فقیه زمان زاویه نداشته باشند، کسانی که به کانون‌های قدرت و ثروت متصل نباشند و به عبارتی وام دار افراد خاص نباشند، انقلابی باشند؛ انقلابی به معنای واقعی کلمه یعنی محور حرکت او اسلام ناب محمدی (ص) باشد و مردم برای او اهمیت داشته باشند و بداند و بفهمد در رأس نظام اسلامی، حاکمی به نام ولی فقیه قرار دارد.

۱۱ – در طراز انقلاب اسلامی باشد؛ یعنی متخصص و کارآمد، شجاع، قانون گزار خوب، قانون پذیر و عدالت محور باشد، مواظب نفوذ نامحرمان در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های نظام باشد یعنی بصیرت داشته باشد و استحاله نشود و در نهایت کسی که افکار و اهداف او با دشمنان اسلام و انقلاب مرز بندی روشن و مشخص داشته باشد.

مظفر حاجیان