زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  رسانه های اصفهان به مناسبت هفته حمل‌ونقل و رانندگان بیست‌وهشتم آذرماه مهمان ویژه بخش حمل و نقل شهرداری اصفهان بودند و از نزدیک از سالن مانیتورینگ اتوبوسرانی و سامانه اصرو، مرکز پایش و مانیتورینگ آلودگی هوای شهر اصفهان، پایانه شهید مهرابی به‌عنوان محل بازسازی اتوبوس‌ها و بخش‌های مختلف ایستگاه کاوه وقطار شهری، اصفهان بازدید کردند.

در این آئین که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان میزبان رسمی آن بود به این موضوع اشاره شد که اولویت نخست برنامه‌های سال آینده مدیریت شهری توسعه حمل‌ونقل است در این راستا تکمیل ناوگان مورد نیاز اتوبوسرانی در دستور کار قرار داردبه طوری که از ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس مورد نیاز برای اصفهان باید تعداد ناوگان به ۱۰۰۰ دستگاه برسد.

حسین حق‌شناس، با بیان اینکه طبق مطالعات جامع حمل‌ونقل شهری که در سال ۹۲ انجام شده، ۱۲ خط اتوبوس تندرو و سه خط قطار شهری در نظر گرفته شده است، افزود: پس از تکمیل ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری، گسترش استفاده از وسایل نقلیه غیرموتوری همچون دوچرخه باید انجام شود سپس به سمت ساماندهی ناوگان خودروی شخصی حرکت کنیم.

وی افزود: نوسازی و بهسازی توقف‌گاه شهید مهرابی در سال آینده ، کاهش سرفاصله قطارهای خط یک مترو از ۱۱ به هشت دقیقه، خرید دو رام قطار و استخدام راهبر جدید و توسعه حمل‌ونقل ترکیبی شامل ترکیب مترو، اتوبوس و مترو و دوچرخه ، توسعه پارکینگ و ایستگاه‌های معاینه فنی، ایجاد خطوط تندرو (BRT)، مدیریت هوشمند حمل‌ونقل بار و تاکسیرانی از دیگر برنامه‌های این حوزه در سال آینده است.

  عوارض آلایندگی اصفهان صرف خرید دوربین‌های ثبت تخلف شهری ومعاینه فنی موتورسیکلت‌ها شد 

وی گفت: بابت عوارض آلایندگی هوا چند ماه گذشته، حدود چهار میلیارد تومان به حساب شهرداری اصفهان واریز شد که  این رقم را برای معاینه فنی  موتورسیکلت‌ها و خرید دوربین‌های ثبت تخلف شهری هزینه شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود:  نرم افزاری بر روی دوربین‌های ثبت تخلف شهری نصب شده  که امکان چک کردن پلاک‌خودروها را دارد و ۲۸ دوربین طرح زوج و فرد  که قابلیت کنترل معاینه فنی هم دارد نصب شد.

حق‌شناس گفت:  بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کل بودجه مدیریت شهری به مباحث حمل‌ونقل در همه ابعاد از جمله توسعه خطوط قطار شهری، ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و معابر اختصاص یافته است.

وی در توضیح چرایی زیاد بودن سر فاصله زمانی رسیدن اتوبوس‌ها در برخی از خطوط گفت: ۸۰ درصد مسافران شهر اصفهان در ۲۰ درصد خطوط ما تردد می‌کنند که سرفاصله آنها زیر ۱۰ دقیقه است ولی در مابقی خطوط اتوبوسرانی با توجه به میزان کم تقاضای مسافران، سرفاصله رسیدن اتوبوس‌ها از ۱۰ تا ۴۰ دقیقه است که عمدتاً به خطوط حومه‌ای شهر مربوط می‌شود.

 راه اندازی مجدد ایستگاه های دوچرخه در اصفهان با ساز و کارجدید

حق شناس در باره فعالیت ایستگاه‌های دوچرخه در اصفهان گفت: تا سال ۹۶ مدیریت این ایستگاه‌ها برعهده شهرداری و بهره برداری آن توسط شرکت نیک اندیش بود، اما با توجه به هزینه‌هایی که بابت حضور دو شیفت کارکنان در ایستگاه‌ها داشت، تصمیم به واگذاری ایستگاه‌های دوچرخه به بخش خصوصی گرفتیم که ادعا داشت می‌تواند طرح هوشمند را در ایستگاه‌های دوچرخه راه اندازی کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: اما در ادامه مسیر، شرکت در خرید دستگاه‌های هوشمند لازم دچار مشکل شد و همچنین با وجود مشکلات اقتصادی، عملاً شرکت نتوانست به نحو شایسته عمل کند.

 

به یک شرکت قوی برای راه اندازی ایستگاه های نسل چهاردوچرخه در اصفهان نیاز داریم

حق‌شناس تصریح کرد: در حال حاضر مدت قرار داد با این شرکت تمام شده و با بررسی مدل‌های مختلف دنیا به این نتیجه رسیده، مدلی که اکنون در شهر مشهد برای دوچرخه‌های نسل چهار به‌کارگیری می‌شود به عنوان یکی از بهترین مدل‌ها بوده، در این طرح به صورت هوشمند شهروندان، دوچرخه‌ها را دریافت می‌کنند و حتی برای بانوان هم در باغ بانوان مشهد ایستگاه‌هایی مستقر است.

وی تاکید کرد: البته مشکل اصلی این است هنوز شرکت قوی که توانایی اجرای این کار را در اصفهان داشته باشد انتخاب نکرده‌ایم.

حق‌شناس درباره معاینه فنی اتوبوس‌های شهری گفت: با دو عرصه برای تصمیم گیری روبه‌رو هستیم، نخست بحث کمبود ناوگان اتوبوسرانی و تقاضای شهروندان برای استفاده از اتوبوس و دوم بحث آلایندگی هوا است، طبق قانون بازدید معاینه فنی اتوبوس‌ها هر سه ماه یکبار باید انجام شود که این کار صورت می‌گیرد، همچنین برای اتوبوس‌های جدید یور و۴و۵ فیلترهای خاصی نیاز است که علی رغم شرایط تحریمی، باید تأمین می‌شود.

ادامه خط یک مترو اصفهان به شاهین شهر۲ سال زمان می برد

وی در توضیح ادامه خط یک قطار شهری اصفهان تا شاهین شهر گفت: قراراست که قطار شهری از آخرین ایستگاه فعلی یعنی عاشق آباد تا ایستگاه شهرک رسالت به صورت زیر زمینی و سپس به صورت روی پل هوایی تا میدان استقلال و سپس به شکل روی سطحی تا شاهین شهر ادامه پیدا کند که آماده سازی این طرح حداقل دو سال طول می‌کشد و سپس مباحث خرید رام و واگن و تجهیزات باید آغاز شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در توضیح چرایی زیاد بودن سر فاصله زمانی رسیدن اتوبوس‌ها در برخی از خطوط گفت: ۸۰ درصد مسافران شهر اصفهان در ۲۰ درصد خطوط ما تردد می‌کنند که سرفاصله آنها زیر ۱۰ دقیقه است ولی در مابقی خطوط اتوبوسرانی با توجه به میزان کم تقاضای مسافران، سرفاصله رسیدن اتوبوس‌ها از ۱۰ تا ۴۰ دقیقه است که عمدتاً به خطوط حومه‌ای شهر مربوط می‌شود.

وی افزود: مشکل اصلی آلودگی هوای شهر اصفهان در بخش ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان نیست، بلکه مشکل در ناوگان حمل‌ونقل سازمان‌ها و کارخانجات است که تحت نظارت ما نیستند و از اتوبوس‌های بسیار قدیمی بهره می‌برند.

زهرا نصیری