به گزارش پایگاه خبری ربیع، آیین افتتاح ساختمان جدید ادارات ثبت اسناد و املاک شمال و شرق اصفهان با حضور معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، رئیس دادگستری و دیگر مدیران ثبتی و مسئولان استانی برگزار شد.
در این آیین عنوان شد: توسعه الکترونیکی صدور سند منجر به حذف ده‌ها میلیون مراجعه اضافه به سازمان شده است.
علی بهبهانی، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان، از راه‌اندازی ساختاری جدید و اتفاقاتی خوب در ساختمان‌های جدید اداره ثبت اسناد خبر داد.
وی از تلاش سازمان ثبت اسناد برای رهایی از پرونده‌های فیزیکی و بایگانی‌های متروکه صحبت کرد و مزیت پرونده‌های الکترونیکی را در چرخش‌بودن آنها دانست.
وی در تشریح اجرای طرح درخواست غیرحضوری سند مالکیت گفت: بیش از ۱۰ میلیون مراجعه در ۳ سال اخیر حذف شده و ۲۶ میلیون سند بدون مراجعه صادر شده است؛ ضمن آنکه سطح رضایتمندی مردم افزایش یافته است.
وی یادآور شد: برای تفکیک اعیانی، طبق هماهنگی با دفاتر خدماتی و نظام مهندسی، نیازی به مراجعه به دفاتر اداره ثبت نیست.
خسروی‌وفا، مدیر کل دادگستری استان اصفهان، با اشاره به تحولات عمیق و بنیادین در ثبت اسناد، ابلاغ الکترونیکی را رخداد مهمی دانست که مانع اتفاقات نامطلوبی می‌شود که قبلا برای پرونده‌ها وجود داشت.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه، کاهش شکایات از اداره ثبت را نشان از جهش و پیشرفت خواند و با اشاره به درآمد زیاد ثبت گفت: علاوه بر الکترونیکی‌شدن باید ساختمان‌های اداری از ایمنی و امکانات مطلوب در راستای تکریم ارباب رجوع برخوردار باشند.
احمد تویسرکانی، معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از مسئولیت سنگین سازمان ثبت به لحاظ پیچیدگی‌های جامعه و تأثیر نظم در توسعه صحبت کرد.
وی امور ثبتی را حاکمیتی خواند و گفت: تأثیرات آن در زندگی مردم واضح است.
وی مشکلات مردم را ناشی از بی‌نظمی و نبود شفافیت در امور اقتصادی و مالی و عقب‌ماندگی روش‌های اداری دانست و افزود: جرایم و تخلفات اداری که امروز موجب آزار مردم شده، ناشی از موارد فوق است.
وی با تأکید بر برنامه‌ریزی، با استناد به سخنان مقام معظم رهبری یادآور شد: با برنامه‌ریزی می‌توان مشکلات را حل و رفع کرد.
تویسرکانی با اشاره به اقدامات انجام‌شده از حذف بیش از ۳۰ میلیون مراجعه به ادارات ثبت خبر داد و گفت: باید بوروکراسی و پیچیدگی اداری را کاهش دهیم.
وی نسبت بالای کارکنان به جمعیت را مستلزم تلاش برای افزایش بهره‌وری اداری دانست و علت مشکل در مطالبات را استفاده نادرست از منابع بیان کرد.
وی گفت: باید هزینه ثبت رسمی صرف تسهیل در همین امور شود که باعث کاهش هزینه‌ها در جایی دیگر می‌شود.
وی ادامه داد: اگر قیمت تمام‌شده را دقیق محاسبه کنیم، هزینه‌های پنهان، تکان‌دهنده است.
تویسرکانی تعامل و همکاری نهادها را عامل توسعه دانست و افزود: ساختمان و تجهیزات اداری، ابزاری برای خدمت به مردم هستند که اگر تحقق نیابد، خیانت به کشور است. وی با اشاره به جایگاه استان و نقش بی‌بدیل مردم آن در جنگ تحمیلی، لزوم توجه بیشتر به اصفهان را مطرح کرد.